عکس ماه رمضان

ماه رمضان چه ماهی است؟ تاریخ ماه رمضان ۱۴۰۲+ تاریخچه

ماه مبارک رمضان در سال ۱۴۰۲ از تاریخ ۲۲ اسفند (سه شنبه) آغاز خواهد شد و تا فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت. معمولا از یک روز  ماه نهم در تقویم قمری است، که مسلمانان در آن به عبادت و روزه داری می‌پردازند. این ماه، ماه نزول رحمت، برکت و مغفرت است. نام رمضان در قرآن آمده است. شب های قدر ماه نزول قرآن است. شب قدر در این ماه رخ داده است. مسلمانان در این ماه طبق دستورات خاصی روزه می گیرند. عبادت‌های ویژه انجام می‌دهند و از انجام بسیاری از اعمال خودداری می‌کنند. در ادامه بیشتر به تاریخ ماه رمضان، فضائل ماه رمضان و روزه داری پرداخته می‌شود‌‌.

تاریخ ماه رمضان ۱۴۰۲

ماه رمضان سال ۱۴۰۲ از ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۳(الثلاثاء، ١ رمضان ١۴۴۵ ۱۴۴۵/۰۹/۰۱) شروع می شود. پایان ماه رمضان به دیده شدن هلال ماه شوال وابسته است. پیش بینی می شود که آخرین روز ماه رمضان ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ (الأربعاء‬، ١ شوال ١۴۴۵ ۱۴۴۵/۱۰/۰۱) باشد. ماه هر سال با کمک رویت هلال ماه تعیین می‌شود. تعدادی از اساتید و کارشناسان با دستگاه‌های مجهز و پیشرفته اقدام به رویت هلال ماه می‌کنند. ماه مبارک رمضان بر اساس چرخه ماه و تقویم قمری مشخص می‌شود، که حدود ۱۰ روز از تقویم شمسی کم‌تر است. به همین دلیل هر سال ماه رمضان ده روز زودتر از سال قبل آغاز می‌شود.

فضائل ماه مبارک رمضان 

رمضان که می‌رسد، امید در دل‌ها زنده می‌شود، راهی برای توبه و گذر از گناهان وجود دارد. ماهی که برکات بی‌حد و نصاب خداوند شامل حال بنده‌های روزه‌دار شده و‌ درهای لطف و کرم خداوند بیشتر از ایام دیگر باز است.‌ ماه مبارک رمضان ماهی است که فضائل و کرامات بسیاری دارد برخی از این فضائل عبارت‌اند از:

  • نزول قرآن کریم و کتب آسمانی دیگر در این ماه رخ داده است. برتری این ماه نزد خداوند از همه ماه‌های سال بیشتر است.
  • در سوره قدر می‌خوانیم که شب قدری که قرآن در آن نازل شده ارزشی بیشتر از هزار ماه دارد.
  • مردم در این ماه توفیق روزه‌داری و عبادت بیشتری پیدا می‌کنند.‌ 
  • در بخشش گناهان و رحمت و مغفرت الهی برای روزه داران گشوده می‌شود. 
  • اعمال صالح بندگان ثواب بیشتری داشته و مؤمنان از آتش دوزخ در امان خواهند بود. 
  • دعای مومنان مستجاب شده و شفاعت درگاه خداوند شامل حالشان می‌شود.

ساعات روزه داری در بین مسلمانان 

ساعات روزه‌داری در اسلام وابسته به موقعیت جغرافیایی و طلوع و غروب خورشید است. شهرهای غربی و شرقی ساعات روزه‌داری خاصی دارند، یعنی ساعت افطاری و سحری در مشهد با کرمانشاه که یکی در شرق و دیگری در غرب است تفاوت بسیاری دارد. 

روزه‌داران از اذان صبح تا اذان مغرب از خوردن و آشامیدن و بسیاری از اعمال دیگر خودداری می‌کنند. 

در این ایام زمان برای همه اهمیت بیشتری پیدا میکند. شاید یک ساعت مچی دارای آلارم به شما در این ایام کمک کند. و البته این ساعت های مچی برای همیشه نظم بیشتری به زندگی شما می‌دهد.به همین علت خرید یک ساعت مچی یا یک ساعت دیواری خوب و برند معروف از تیک تاک گالری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تا علاوه بر داشتن خواب بدون استرس در ساعت معین برای بیدار شدن یا اطلاع از زمان افطار آماده باشید. 

اعمال ماه رمضان چیست؟

اعمال ماه مبارک رمضان شامل مجموعه‌ای از عبادات و ذکرها است. این ادعیه از ائمه برای این ماه مبارک نقل قول شده است. برخی از اعمال ماه رمضان عبارت‌اند از:

خواندن قرآن کریم:

 تلاوت قرآن از بهترین اعمال در شب‌ها و روزهای ماه رمضان است. ثواب خواندن یک آیه از قرآن در این ماه مبارک، معادل ثواب قرائت کل قرآن کریم در سایر ماه‌ها و روزهای سال است. مسلمانان در این ماه قرائت روزی یک جزء قرآن را خوانده و در پایان ماه قرآن را ختم می‌کنند.

 دعای سحر:

 این دعا در سحرگاه‌های ماه رمضان تلاوت شده و شامل اعتراف به گناهان، توسل به اهل بیت (ع)، تقاضای بخشش و رحمت خداوند است. دعا سحری در کتاب مفاتیح الجنان و سایر منابع دعاهای شیعه یافت می‌شود. 

 دعای ابوحمزه ثمالی:

این دعا از دعاهای معروف شیعه است که از امام سجاد (ع) نقل شده است. دعا ابوحمزه ثمالی شامل توحید، معرفت، توکل، اخلاص، تقوا، شکر، صبر، رضا، توبه، استغفار و دیگر مسائل است. مؤمنان با خواندن این دعا در ماه مبارک رمضان از خداوند طلب توبه کرده و صبر و بردباری در برابر مشکلات را آرزو می‌کنند. این دعا دارای مفاهیم ارزنده‌ای مانند اعمال قبر، سنگینی بار گناهان و طلب بخشش و توبه است.

 دعای روزانه: 

دعا روزانه در ابتدای هر روز ماه رمضان خوانده می‌شود. شامل توسل به خداوند به واسطه ماه رمضان، درخواست زیارت حج و طلب مغفرت و رحمت و بخشش از درگاه خداوند است. این دعا در کتاب مفاتیح الجنان و سایر منابع دعاهای شیعه یافت می‌شود.

 دعاهای پس از هر نماز: 

این دعاها پس از هر نماز واجب در ماه رمضان خوانده می‌شوند. شامل؛ توسل به خداوند به واسطه ماه رمضان، درخواست حج بیت الله الحرام، دعا برای اهل قبور، فقرا، عریانان، مدیونان، غریبان، اسیران، مسلمانان، مریضان و خود است. به جهت اینکه در این دعا برای افراد زیادی دعا انجام می‌شود، مسلمانان روزه‌دار مرتب این دعا را زمزمه و قرائت می‌کنند.‌

شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان 

شب‌های قدر ازجمله شب‌هایی هستند که در ماه مبارک رمضان از فضیلت و ارزش بسیار بالایی برخوردارند. بر اساس روایات اسلامی، شب‌های قدر در شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان است. در این شب‌ها، ملائکه و روح القدس به زمین نازل می‌شوند و برنامه‌‌های سال آینده هر انسان را مشخص می‌کنند.

روزه‌داری در ادیان مختلف

روزه‌‌داری یکی از عبادات مشترک در بسیاری از ادیان است که هدف آن خودسازی و تطهیر نفس است. برخی از ادیانی که روزه‌داری را در آیین خود دارند عبارتند از:

 اسلام:

 مسلمانان در ماه مبارک رمضان از طلوع خورشید تا غروب آن از خوردن و آشامیدن خودداری می کنند. روزه گرفتن در دین اسلام برای هر مسلمانی که توانایی داشته باشد واجب است.

 مسیحیت:

 مسیحیان در چهل روز قبل از عید پاک از خوردن گوشت و برخی از غذاهای دیگر خودداری می‌کنند. همچنین در روزهای جمعه و چهارشنبه از خوردن غذاهای گرم و شیرین دوری می‌کنند. روزه گرفتن در مسیحیت یک آیین قدیمی است که به عنوان یک روش از توبه و تقرب به خداوند انجام می‌شود. یعنی این رفتار به طور مرتب و در طول سال در دین مسیحی وجود دارد.‌

یهودیت: 

یهودیان در سال چندین روز، روزه می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها روز عفو است. در این روز از غروب خورشید تا غروب روز بعد روزه می گیرند. یهودیان در این روز از خوردن، آشامیدن، حمام رفتن، آرایش کردن و پوشیدن کفش چرمی در این روز خودداری می‌کنند. روزه در یهودیت یک روش برای تقرب به خداوند است. البته با روزه داری در دین اسلام تفاوت‌های زیادی دارد. 

 زرتشت:

 زرتشتیان در روزهای مقدس و برخی از جشن‌های خود روزه می‌گیرند. روزه گرفتن در زرتشتی یک راه برای بیان احترام به خداوند و اهورا مزدا است. روزه گرفتن در زرتشتی شامل دوری از خوردن غذاهای حیوانی و گیاهی است.

وقایع مهم ماه رمضان 

این ماه پر خیر و برکت دارای وقایع مهمی است. حلول این ماه موجب نزول برکات الهی فراوانی می‌شود. از وقایع مهم ماه رمضان می‌توان به روز‌ها اشاره داشت:

  • ولادت امام حسن مجتبی در ۱۵ رمضان رخ داده است.
  • دو حادثه مهم صدر اسلام، فتح مکه و غزوه بدر در این ماه رخ داده است. 
  • شهادت امام علی (علیه السلام) در این ماه رخ داده است‌. 

سخن پایانی 

ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌های تقویم قمری است که هر سال ده ۱۰ روز زودتر از سال قبل آغاز می‌شود. مسلمانان در این یک ماه اقدام به روزه داری می‌کنند، یعنی از اذان صبح تا اذان مغرب از انجام اعمالی مانند خوردن آشامیدن غیبت کردن خودداری می‌کنند.

این ماه دارای فضائل زیادی است. در این روزهای مبارک مردم از خداوند طلب مغفرت، بخشش کرده و از خدا می‌خواهند بهترین سرنوشت را برایشان رقم بزند‌. قرآن کریم در یکی از شب‌های قدر بر حضرت محمد نازل شده است اعمال شب‌های قدر شامل غسل، نماز خواندن و قرآن بر سر گرفتن است. 

در ماه رمضان می‌توانید از جشنواره‌ها و تخفیف‌های تیک تاک گالری استفاده کنید و بهترین ساعت‌های زنانه، مردانه و دیواری را خریداری کنید.

سوال ۱: نام دیگر ماه رمضان چیست؟

ماه رمضان به علت فضائل بالا نام های متفاوتی دارد. مثل «ماه مهمانی خدا» و «شهر‌الصیام» به معنای «ماه روزه» شناخته می‌شود.

سوال ۲: ماه رمضان در کدام ماه است؟

ماه رمضان یکی از ماه‌های هجری قمری است که در تقویم شمسی امسال، در ماه های اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ قرار می گیرد. ماه های قمری روزهای کمتری از ماه های شمسی دارد. که باعث می شود ماه رمضان هر سال ۱۰ روز نسبت به ماه های شمسی جا به جا شود.

۵ از ۵ - ( ۳ امتیاز )
نوشته ایجاد شد 16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا
×