روز کریسمس ۲۰۲۴/ کریسمس چه روزی است؟

کریسمس یک جشن سالانه برای بزرگداشت تولد عیسی مسیح است که عمدتا در ۲۵ دسامبر به عنوان یک جشن فرهنگی و مذهبی در میان میلیاردها نفر در سراسر جهان برگزار میشود. برای دو هزار سال است که مردم در سراسر جهان، این روز را با سنت ها و اعمالی که ماهیت مذهبی و سکولار دارند، رعایت میکنند. مسیحیان روز کریسمس را به عنوان سالگرد تولد عیسی مسیح، جشن میگیرندتاریخ دقیق این جشن در ۲۵ دسامبر هر سال است و در برخی کشورهای مسیحی مانند ایالات متحده به عنوان تعطیلات رسمی شناخته میشود.

البته که کریسمس در بین افراد غیرمسیحی هم بسیار محبوب است. تاریخچه کریسمس بسیار جالب است و آداب و رسوم خاصی برای این روز وجود دارد. از جمله این آداب و رسوم میتوان به تبادل هدیه، تزئین درخت کریسمس، حضور در کلیسا، تقسیم غذا با خانواده و دوستان و البته انتظار برای بابانوئل است. کریسمس ۲۰۲۴ در ایران در سال به تاریخ ۴ دی ۱۴۰۲ است. اگر شماهم اطلاعات بیشتری درباره روز کریسمس دارید،‌برای ما بنویسید!!

کریسمس چگونه شکل گرفت؟

اروپاییان از سالهای بسیار قدیم، اواسط زمستان را جشن میگرفتند. قرن ها قبل از تولد عیسی مسیح، اروپاییان اولیه، نور و روشنایی را در تاریک ترین روزهای زمستان جشن میگرفتند. بسیاری از مردم در انقلاب زمستانی جشن میگرفتند و بسیاری به شادی میپرداختند. زمانی که زمستانی سخت در پیش روی آنها بود، آنها میتوانستند منتظر روزهای طولانی تر و خورشید در روز باشند.

در شهرهای اسکاندیناوی، مردم عید را از ۲۱ دسامبر یا همان انقلاب زمستانی تا ژانویه جشن میگرفتند. پدران خانواده و پسرانشان به نشانه بازگشت خورشید، کنده های بزرگ هیزم را به خانه میاوردند و آنها را آتش میزدند. مردم تا زمانی که چوب به طور کامل بسوزد، رقص و پایکوبی میکردند. این مراسم ممکن بود حتی تا ۱۲ روز هم طول بکشد. نورس ها معتقد بودند که هر جرقه ناشی از آتش، نشان دهنده خوک یا گوساله جدیدی است که در سال آینده متولد میشود.

کریسمس ۱۴۰۲/۲۰۲۴

پایان ماه دسامبر، زمان مناسبی برای جشن در بیشتر مناطق اروپا بود. در آن زمان از سال، بیشتر گاوها ذبح میشدند تا در زمستان به آنها غذا ندهند. برای بسیاری از افراد، این تنها زمان از سال بود که گوشت تازه داشتند. علاوه بر این، بیشتر شراب و آبجوهایی که بودند، در این زمان آماده مصرف بودند.

در آلمان، مردم در تعطیلات نیمه زمستان، خدای خود یعنی اودین را گرامی میداشتند. آلمانی ها از اودین وحشت داشتند. زیرا آنها معتقد بودند که او پروازهای شبانه در آسمان انجام میدهد تا مردمش را مشاهده کند و سپس تصمیم بگیرد که چه کسی زنده بماند و یا بمیرد. به دلیل همین تفکر، بسیاری از افراد ترجیح میدادند این روز را درون خانه سپری کنند.

در قدیمی ترین اسناد کلیسا مربوط قرن دوم نشان میدهد که مسیحیان تولد خداوند را به یاد میاورند و آن را جشن میگیرند. مراسمی که به طور طبیعی از فداکاری اصیل مومنان نشات میگیرد.

تاریخچه روز کریسمس

در این بخش تاریخچه روز کریسمس را از دهه های قبل بررسی خواهیم کرد.

کریسمس در دوران اولیه و قرون وسطی

قدیمی‌ترین اسناد کلیسا نشان میدهد که در قرن دوم، مسیحیان تولد خدا را جشن میگرفتند. بعد از آن بود که ۲۵ دسامبر به عنوان روز تولد مسیح نامگذاری شد. مورخان مذهبی عموماً موافق هستند که این بخش از متن در سال ۳۳۶ پس از میلاد در روم نوشته شد. در شرق، ولادت عیسی مسیح در ۶ ژانویه جشن میگیرند. این تعطیلات اساسا مربوط به تولد مسیح نبود، بلکه مربوط به روز غسل تعمید او بود. کریسمس در شرق به عنوان بخشی از احیای مسیحیت ارتدکس که پس از مرگ امپراتور پرطرفدار آریایی، والنس، در نبرد آدریانوپل در سال ۳۷۸ ترویج شد.

در اوایل قرون وسطی، این روز تحت الشعاع Epiphany قرار گرفت که در مسیحیت غربی بر دیدار مجوس تمرکز داشت. چهل روز قبل از کریسمس به “چهل روز سنت مارتین” تبدیل شد که اکنون به عنوان روز ظهور هم شناخته میشود. برجستگی روز کریسمس به تدریج پس از تاجگذاری شارلمانی به عنوان امپراتور در این روز در سال ۸۰۰ افزایش یافت. شاه ادموند شهید در کریسمس سال ۸۵۵ مسح شد و ویلیام اول پادشاه انگلستان در روز کریسمس ۱۰۶۶ تاجگذاری کرد.

کریسمس در قرن هفدهم و هجدهم

پس از اصلاحات پروتستانی، بسیاری از فرقه های جدید، از جمله کلیسای انگلیکن و کلیسای لوتری، به جشن کریسمس ادامه دادند. در سال ۱۹۲۶، جان میلتون، شاعر انگلیسی، در صبح تولد مسیح شعری را نوشت که از آن زمان، توسط بسیاری از افراد در کریسمس بازخوانی میشود. دونالد هاینز، استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، بیان می‌کند که مارتین لوتر «دوره‌ای را آغاز کرد که در آن آلمان فرهنگ منحصربه‌فردی از کریسمس ایجاد کرد، که در آمریکای شمالی آن‌را بسیار کپی میکردند.

کریسمس در قرن نوزدهم

در اوایل قرن نوزدهم، جشن‌ها و خدمات این روز با ظهور جنبش آکسفورد در کلیسای انگلستان که بر محوریت کریسمس در مسیحیت و خیریه به فقرا تأکید می‌کرد، به همراه واشنگتن ایروینگ، چارلز دیکنز و فقیر، گسترش یافت. در اوایل قرن نوزدهم، نویسندگان کریسمس دوره تودور را به عنوان زمان جشن های صمیمانه تصور می کردند. سال ۱۸۴۳ بود که چارلز دیکنز رمان سرود کریسمس را نوشت که به احیای “روح” کریسمس و شادی فصلی کمک کرد. محبوبیت آنی آن نقش مهمی در نمایش کریسمس به عنوان تعطیلاتی با تأکید بر خانواده، حسن نیت و شفقت داشت.

کریسمس در قرن بیستم و بیست و یکم

در طول جنگ جهانی اول و به ویژه (اما نه منحصرا) در سال ۱۹۱۴، یک سری آتش بس غیررسمی برای کریسمس بین ارتش های مخالف صورت گرفت. آتش‌بس‌ها که به‌طور خودجوش توسط مردان مبارز سازماندهی می‌شد، از وعده‌های شلیک نکردن (فریادهای دور به منظور کاهش فشار روز جنگ) تا معاشرت دوستانه، هدیه دادن و حتی ورزش بین دشمنان را شامل می‌شد. تا دهه ۱۹۵۰ در بریتانیا، بسیاری از آداب و رسوم کریسمس به طبقات بالا و متوسط محدود می شد. شام کریسمس معمولاً شامل گوشت گاو یا غاز است، نه بوقلمون. بوقلمون در سال های بعد بود که در بین مردم به عنوان شام کریسمس رایج شد. کودکان به جای هدایای مفصل، میوه و شیرینی در جوراب خود می‌گرفتند. جشن کریسمس خانوادگی با تمام تزئیناتی که امروزه رایج است، با افزایش رفاه از دهه ۱۹۵۰ در بین مردم مرسوم شد.

کریسمس، روزی که مسیح متولد شد!

در سالهای اولیه مسیحیت، عید پاک جشن اصلی افراد بود. در قرن چهارم، مقامات کلیسا تصمیم گرفتند تا تولد عیسی مسیح را به عنوان تعطیلات در نظر بگیرند. متاسفانه در کتاب مقدس مسیحیان، تاریخ دقیق تولد عیسی مسیح ذکر نشده است. اگرچه برخی شواهد نشان میدهد که تولد او ممکن است در بهار باشد. پاپ ژولیوس اول ۲۵ دسامبر را به عنوان کریسمس انتخاب کرد.معمولا اعتقاد بر این است که کلیسا این تاریخ را در تلاش برای پذیرش سنت های جشن بت پرستی saturnalia است. این رسم که در ابتدا به نام جشن میلاد مسیح بود، در سال ۴۳۲ به مصر و در پایان قرن ششم به انگلستان گسترش یافت.

با برگزاری کریسمس همزمان با جشنواره های سنتی انقلاب زمستانی، رهبران کلیسا شانس استقبال عمومی از کریسمس را افزایش دادند. به همین دلیل در قرون وسطی، مسیحیت، جایگزین بت پرستی شد. در کریسمس مومنان در کلیسا جمع میشدند و سپس در فضایی مانند کارناوال شبیه به Mardi Gras امروزی جشن گرفتند. فقرا به خانه ثروتمندان میرفتند و بهترین غذا و نوشیدنی را طلب میکردند. اگر صاحبان آن را رعایت میکردند، بازدیدکنندگان به احتمال زیاد آنها را با شیطنت می‌ترسانند.

تاریخچه پیدایش بابانوئل

افسانه بابانوئل به راهبی به نام سنت نیکلاس که در حدود ۲۸۰ سال پس از میلاد به دنیا آمد، برمیگردد. سنت نیکلاس تمام ثروت ارثی خود را بخشید و به حومه شهر برای کمک به بیماران و فقرا سفر کرد و به عنوان محافظ کودکان و ملوانان شناخته شد. سنت نیکلاس برای اولین بار در اواخر قرن هجدهم در نیویورک وارد فرهنگ عامه آمریکا شد، زمانی که خانواده های هلندی برای گرامیداشت سالگرد مرگ “سینت نیکلاس” یا به اختصار “سینتر کلاس” گرد هم آمدند. “Santa Claus” هم نام خود را از این مخفف گرفته است.

در سال ۱۸۲۲، کلمنت کلارک مور، وزیر اسقف، شعری به نام حکایت دیداری از سنت نیکلاس نوشت که امروزه بیشتر با سطر اول آن معروف است:” شب قبل از کریسمس بود”. این شعر بابانوئل را به عنوان مردی شادمان نشان میدهد که با سورتمه ای که یک گوزن شمالی آنرا میکشد، برای تحویل اسباب بازی ها از خانه ای به خانه ای دیگر پرواز میکند. نسخه نمادین بابانوئل به عنوان مردی سرخ پوش با ریش سفید و کیسه ای از اسباب بازی هادر سال ۱۸۸۱ جاودانه شد. زمانی که کاریکاتوریست سیاسی، توماس نست، از شعر مور ترسیم کرد تا تصویری از سنت نیک قدیمی را که امروز میشناسیم خلق کند.

کریسمس ۱۴۰۲/۲۰۲۴

حقایق جالب درباره روز کریسمس

هیچ چیز جادویی تر از احساسی که در روز کریسمس از خواب بیدار میشوید وجود ندارد. این یک احساس شعفناک است که شما را از تحتخواب بیرون میکشد و برای یک روز پر هدیه، غذا و جشن آماده میکند. در این قسمت یک لیست جادویی از برخی حقایق ناشناس درباره این روز آماده کردیم که آن را در ادامه میخوانیم.

  • دانشمندان محاسبه کردند که برای اینکه بابانوئل هدایایی را به هر خانه ای در جهان برساند، باید با سرعت ۴۹۲۱۲۰۰ مایل در ساعت حرکت کند!
  • به مدت ۱۳ سال، بین سال های ۱۶۴۷ تا ۱۶۶۰، کریسمس در بریتانیا توسط کرامول پس از جنگ داخلی انگلیس ممنوع شد.
  • مورد علاقه ما، درخت کریسمس، لازم نیست هر سال دور ریخته شود. برخی از قسمت ها خوراکی هستند.
  • هولی درون یک تاج گل در واقع نشان دهنده تاج عیسی است و توت های قرمز نشان دهنده خون او هستند.
  • ر سال ۲۰۱۵، اولین کارت کریسمس جهان به سفارش سر هنری کول در سال ۱۸۴۳ به قیمت ۸۴۶۹ پوند (۱۰۵۱۳.۸۴ دلار) فروخته شد. کارت دست‌رنگ یک خانواده را در حال نوشیدن شراب نشان می‌داد.
  • اعتقاد بر این است که ستاره بیت لحم که حکما را هدایت می کرد یک دنباله دار یا اورانوس است.
  • پودینگ مورد علاقه ما، پودینگ کریسمس، در ابتدا سوپی بود که با کشمش و شراب درست می شد.
  • کارت اصلی کریسمس، رابین قرمز، در اصل یک جوک بود که پستچی را که تونیک قرمز می پوشید، مسخره می کرد. این پستچی ها به رابین معروف بودند.
  • بابانوئل در زمان خود رنگ های زیادی از جمله آبی، سبز، سفید و قرمز پوشیده است. کت و شلوار قرمز زمانی به وجود آمد که کوکاکولا یک کمپین تبلیغاتی در دهه ۳۰ داشت.
  • کلمه کریسمس از انگلیسی قدیم به معنای عزاداری مسیح (Cristes maesse) گرفته شده است.
  • سکه های شکلاتی طلایی که در کریسمس دریافت می کنیم نشان دهنده طلایی است که سنت نیکلاس به فقرا داده است.
  • در دسامبر ۱۹۶۵، Jingle Bells اولین آهنگی بود که از Gemini 6 در فضا پخش شد.
  • مفهوم تخم مرغ در آمریکا ظاهر در سال ۱۶۰۷ در شهرک جیمزتاون کاپیتان جان اسمیت ابداع شد.
  • آب نبات عصا شکل کریسمس، ۲۵۰ سال پیش در آلمان به صورت چوب های سفید بدون خم به وجود آمد.
  • میلیونر کراکر، کراکرهای کریسمس هستند که حاوی یک جعبه نقره ای جامد با یک تکه جواهر است.

آداب و رسوم روز کریسمس

کریسمس یک تعطیلات پر از شادی خوب، تزئینات شاد، و وقت با خانواده و دوستان است. چه در حال جشن گرفتن کریسمس سکولار و چه مذهبی باشید، این روز برای سرگرمی، عشق و شادی است. برای جشن کریسمس، خانه خود را تزئین کنید و کارهایی را انجام دهید تا روحیه خود را تقویت کنید. از سنت های کریسمس با خانواده خود لذت ببرید و زمانی را برای جبران آن به دیگران اختصاص دهید.

درخت کریسمس را تزئین می‌کنند!

یک درخت کریسمس بچینید و آن را تزئین کنید. شما می توانید بین درخت زنده یا مصنوعی یکی را انتخاب کنید. سپس، با حرکت از پایین به بالا، چراغ های رشته ای را روی درخت روشن کنید و چراغ ها را دور هر شاخه بپیچید. زیور آلات مورد علاقه خود را مانند توپ های کریسمس، ستاره ها یا هر زیور آلات کوچکی روی درخت قرار دهید. برای بالای درخت، بالای درخت یک فرشته یا ستاره در نوک آن قرار دهید. زیور آلات را می توان خانگی یا از فروشگاه خریداری کرد. حتی می توانید از چیزهایی مانند آب نبات استفاده کنید! تزئین درخت همیشه سبز به عنوان یک سنت کریسمس در آلمان در قرن شانزدهم آغاز شد.

کریسمس ۱۴۰۲/۲۰۲۴

جوراب های ساق بلند را روی رداها آویزان می‌کنند!

به طور سنتی، بچه ها جوراب های واقعی خود را روی شنل آویزان میکردند و سنت نیکولاس آنها را با سکه ها، غذاها یا ریزه کاری های کوچک دیگر پر میکرد. امروزه جوراب ها معمولا تزئینی هستند؛ اما جوراب ها را روی شنل آویزان میکنند تا بابانوئل خوراکی و هدایای دیگری درون آن بگذارد.

کریسمس ۱۴۰۲/۲۰۲۴

خانه خود را با چراغ های کریسمس روشن میکنند!

اکثر افراد سقف خود را با چراغ ها میپوشانند و یا آنها را از میان بوته ها یا اطراف درختان میگذرانند. همچنین برخی افراد این چراغ ها را روی قفسه ها، دیوارها و یا شنل های مربوط به کریسمس هم آویزان میکنند.

کریسمس ۱۴۰۲/۲۰۲۴

هدایای مربوط به کریسمس

یک نظرسنجی از ۲۰۰۰ آمریکایی که تعطیلات زمستانی را با دادن یا دریافت هدایا جشن می‌گیرند نشان داد که ۸۱ درصد ترجیح می‌دهند هدایایی را دریافت کنند که واقعاً در طول سال استفاده می‌کنند. اما بهترین هدایا برای کریسمس چه هستند؟ از جمله این هدایا میتوان به شکلات، کتاب، لباس، عروسک، ساعت مچی و… اشاره کرد. در هنگام خرید هدیه بهتر است نیازهای طرف مقابل را در نظر بگیرید و سپس یک هدیه مناسب بخرید.


اگر میخواهید برای کریسمس یک ساعت مچی بخرید، وارد لینک روبرو شوید: ساعت مچی


آداب و رسوم کریسمس در کشورهای مختلف

هر کدام از کشورهای جهان، به روش های مختلفی این روز را جشن میگیرند. برخی از این روش ها ظرف ها و یا خوراکی هایی هستند که فقط یکبار در سال استفاده میشوند. برخی دیگر هدایایی میدهند که معنای خاصی دارند. جشنواره ها، فستیوال ها و رژه ها هم به مناسبت این روز برگزار میشود. در ادامه به برخی از این مراسمات در کشورهای مختلف اشاره خواهیم کرد.

روز کریسمس در ژاپن

در ژاپن، این روز هنوز یکی از جشن های نسبتا جدید است. این روز در چند دهه گذشته، به طور گسترده ای معروف است و معمولا به عنوان زمانی برای گسترش شادی، روزی زوج ها قرارهای عاشقانه با یکدیگر میگذارند هم شناخته میشود. بسیاری از ژاپنی ها برای شام مرغ سوخاری از KFC سفارش میدهند. تقاضا به حدی زیاد است که مردم از شش هفته قبل شروع به ثبت سفارشات خود برای منوی ویژه کریسمس می کنند. و انتظار در اینروز به قدری طولانی است که ساعت ها طول می کشد تا مردم غذای خود را دریافت کنند.

همچنین برخی به جای اینکه یک بوقلمون بزرگ برای شام بپزند، ترجیح میدهند شام را در در یک رستوران سرو کنند. در سال نو، همه اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند، از معبد دیدن می‌کنند و اول ژانویه را با غذا و نوشیدنی آغاز می‌کنند. یک واقعیت جالب در مورد فصل تعطیلات در ژاپن این است که شب کریسمس (۲۴ دسامبر) رمانتیک ترین روز سال است.

جشن روز کریسمس در لهستان

از اواخر نوامبر میتوان بوی کریسمس را در لهستان احساس کرد. معمولاً در این زمان بازارها در شهرها باز می شوند. شما می توانید از آنجا غذای گرم، نوشیدنی، درخت کریسمس و سوغاتی های دست ساز بخرید. به طور سنتی، جشن کریسمس در لهستان از شامگاه ۲۴ دسامبر آغاز می شود. این روز ویگیلیا نام دارد. ویگیلیا را اصطلاحا به شام شب کریسمس میگویند. مردم لهستان به این موضوع اعتقاد دارند که هرگونه شب کریسمس را سپری کنند، تمام سال به همان شکل خواهند بود. بنابراین آنها سعی میکنند این روز را افسانه ای و بسیار پرشور و حرارت برگزار کنند.

مردم لهستان معتقدند که در طول ۳ روز جشن، نباید هیچگونه فعالیت فیزیکی انجام داد. ویگیلیای لهستانی با ظهور اولین ستاره شروع می شود که مطابق با ستاره بیت لحم است. معمولاً کودکان در شب کریسمس به دنبال اولین ستاره از بیرون هستند. همچنین درخت کریسمس در لهستان علاوه بر توپ با تعداد زیادی سیب، شیرینی و آجیل تزئین میشود. تا زمانی که همه اعضای خانواده ویفرهای کریسمس (opłatek) را با هم بشکنند و برای سلامتی و رفاه آرزوهای خود را رد و بدل نکنند، چیزی نباید خورد.

کریسمس در اسلواکی

در اسلواکی، کریسمس زمانی است که خانواده ها دور یکدیگر جمع میشوند تا سنت های خود را گرامی بدارند. خانواده های اسلواکی معمولا یک تاج گل با چهار شمع دارند و در یکشنبه منتهی به کریسمس، یک شمع به نشانه گذشت زمان روشن میشود. خوراکی های موردعلاقه این روز «medovníky» و «koleáče» هستند. کودکان مشتاقانه منتظر ورود سنت نیکلاس (Svätý Mikuláš) هستند که با یک فرشته و شخصیتی شیطان مانند معروف به “کرامپوس” از خانه ها بازدید می کند. این در حالی است که کرامپوس با بازیگوشی، جوانان بداخلاق را مسخره میکند.

میز شام شب کریسمس، بخش مهمی از سنت این شب است. از غذاهای سنتی این روز میتوان به سوپ کاپوستنیکا است؛ یک سوپ کلم ترش خوشمزه که اغلب با قارچ خشک و سوسیس تهیه میشود. یکی دیگر از غذاهای ضروری این روز «lokše» است؛ یک پنکیک سیب زمینی نازک که با چربی غاز و دانه خشخاش و کلم پر میشود. مراسم دعای نیمه شب هم یک سنت گرامی در اسلواکی است. هنگامیکه خانواده ها به سمت کلیساها میروند، صدای خوش آهنگ و سرود فضا را پر میکند. مراسم نیمه شب حس آرامش و تامل را برای همه به ارمغان میاورد. همچنین کلیسا جایی است که تولد عیسی مسیح را جشن میگیرند.

کریسمس در سوئد

کریسمس در سوسد ترکیبی از آداب و رسوم محلی و خارجی است. امروزه اکثر سوئدی ها این روز را تقریبا به همان روش در ۲۴ دسامبر جشن میگیرند. غذایی که در این روز میخورید به جایی که در آن زندگی میکنید بستگی دارد. در ۲۴ ام همه هدیه های خود را میخرند و غذای کریسمس خود را آماده میکنند. همینطور بر طبق عادات سنتی، هر خانواده ای خانه خود را تمیز و مرتب میکند. هنگامی که در خیابان قدم بزنید، نورهای تزئینی پنجره را مشاهده میکنید. در سوئد، سنت لوسیا بخش ویژه ای از این روز است که به یاد اولین زن شهید مسیحی برگزار میشود. این جشن شامل راهپیمایی با نور شمع است. در این مراسم دختر بزرگ هر خانواده مانند سنت لوسیا یک لباس سفید میپوشد و یک تاج گل با شمع بر سرش میگذارد.

کریسمس در انگلستان

اکثر خانواده های انگلیسی، برای کریسمس یک درخت بزرگ در خانه خود دارند. تزئین درخت معمولاً یک مناسبت خانوادگی است و همه کمک می کنند. درخت های کریسمس اولین بار توسط شاهزاده آلبرت، همسر ملکه ویکتوریا در بریتانیا رایج شد. شاهزاده آلبرت آلمانی بود و فکر می کرد که خوب است از یکی از روش های خود برای کریسمس در انگلستان استفاده کند. از هالی، پیچک و دارواش نیز گاهی برای تزئین خانه ها یا ساختمان های دیگر استفاده می شود.اکثر روستاها، شهرها و شهرها در کریسمس با چراغ های کریسمس تزئین می شوند. اغلب یک شخص مشهور آنها را روشن می کند. معروف ترین چراغ های کریسمس در بریتانیا در خیابان آکسفورد لندن است.

کودکان معتقدند که کریسمس پدر یا بابانوئل هدایایی را در جوراب‌های ساق بلند یا جا بالشی می‌گذارد. بچه‌ها نامه‌هایی به پدر کریسمس/بابانوئل می‌نویسند و درخواست‌هایشان را فهرست می‌کنند، اما گاهی اوقات به‌جای گذاشتن آنها در پست، نامه‌ها را داخل شومینه می‌اندازند. برخی از آداب و رسوم وجود دارد که فقط در بریتانیا انجام می شود یا آغاز شده است. Wassailing یک رسم قدیمی آنگلوساکسون است که امروزه چندان اجرا نمی شود. Boxing Day یک رسم بسیار قدیمی است که در انگلستان آغاز شد و اکنون در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان تعطیلات در نظر گرفته می شود.

کریسمس در ایالات متحده آمریکا

آمریکا به دلیل ماهیت چند فرهنگی که دارد، سنت ها و روش های مختلفی هم برای برگزاری این روز دارد. بسیاری از آداب و رسوم مشابه در انگلستان، فرانسه، ایتالیا، هلند، لهستان و مکزیک است. غذای سنتی خانواده های اروپای غربی، بوقلمون یا ژامبون با سس کرن بری است. خانواده‌هایی که ریشه اروپای شرقی دارند، بوقلمون را با تزئینات، کیلباسا/کیلباسی (سوسیس لهستانی)، غذاهای کلم و سوپ ترجیح می‌دهند. برخی از خانواده های ایتالیایی لازانیا را ترجیح می دهند!

برخی از آمریکایی ها برای تزئین درخت کریسمس خود از پاپ کورن نخی روی نخ استفاده می کنند. خانه های شیرینی زنجفیلی هم در کریسمس محبوب است! Eggnog هم یک نوشیدنی “سنتی” کریسمس در ایالات متحده است. مردم آمریکا دوست دارند بیرون خانه هایشان را با چراغ ها و گاهی حتی مجسمه های بابا نوئل، آدم برفی ها و گوزن های شمالی تزئین کنند. برخی از کوکی ها و لیوان شیر اغلب به عنوان میان وعده برای بابانوئل در شب کریسمس کنار میگذارند.

شهرها اغلب برای جشن خیابان ها را با چراغ تزئین می کنند. شاید معروف‌ترین چراغ‌های خیابانی این روز در ایالات متحده در مرکز راکفلر در نیویورک باشد، جایی که درخت کریسمس بزرگی با یک پیست اسکیت روی یخ عمومی در مقابل آن در کریسمس و سال نو وجود دارد.

جشن کریسمس در فرانسه

در فرانسه اغلب از تخت عیسی مسیح برای کمک به تزئین خانه استفاده می شود. در ماه دسامبر، برخی از شهرها و شهرها، مانند مارسی، نمایشگاه هایی دارند که مجسمه های عیسی مسیح را می فروشند. یکی از بزرگترین بازارهای کریسمس در اروپا در استراسبورگ در شمال شرقی فرانسه برگزار می شود. چوبهای YULE با چوب گیلاس را در خانه میسوزانند. یک سنت قدیمی این است که چوب را در شب کریسمس به داخل خانه می بردند و بر روی آن شراب قرمز می پاشیدند تا هنگام سوختن، کنده چوب بوی خوبی بدهد. یک رسم وجود دارد که چوب درختان و شمع ها را در تمام شب با مقداری غذا و نوشیدنی روشن می گذارند تا مریم و عیسی نوزاد در طول شب کنارشان باشد.

جشن کریسمس در ایتالیا

روزهای سرد و کوتاه نزدیک‌تر می‌شوند، چراغ‌ها در خیابان‌های تزئین شده با جزئیات قرمز و سبز شروع به روشن شدن می‌کنند و درخت‌های کریسمس بزرگ در میادین اصلی ظاهر می‌شوند. مردم با تعداد زیادی بسته در دستانشان با عجله از خیابان‌ها عبور می‌کنند، کوله‌بازها در اطراف ملودی‌های کریسمس را می‌نوازند، و بابو ناتال به بچه‌ها آب نبات می‌دهد. در این روز بسیاری از خانواده‌های ایتالیایی خانه و درختان خود را تزئین می‌کنند، شیرینی می‌پزند، هدایای خود را می‌پیچند و مدارس و دفاتر به طور رسمی تعطیل می‌شوند. از این روز به بعد، تا ۲۶ دسامبر، فضای تعطیلات بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود: در بسیاری از خیابان‌های ایتالیا تزئینات و درخت‌های کریسمس عظیم قرار میگیرد، presepi (صحنه‌های عیسی مسیح) در بیرون در معرض دید همه قرار میگیرد و بوی کریسمس، شاه بلوط، دودکش، شراب دم کرده و غذاهای لذیذ ایتالیایی، در هر گوشه ای به مشام میرسد.

۵ از ۵ - ( ۱ امتیاز )
نوشته ایجاد شد 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا
×