همه چیز درباره ساعت ضد آب

فقط به این دلیل که ساعت شما در برابر آب مقاوم است، به این معنا نیست که میتوانید در اعماق دریا و استخر از آن استفاده کنید. یکی از اشتباه‌ ترین اصطلاحات در مورد ساعت، مقاومت در برابر آب است. اگر ساعتی ضد آب باشد، بر روی صفحه آن نوشته ای با عنوان “Water Resistance” قرار میگیرد. اما لازم است دقت کنید که هر ساعتی تا عمق مشخصی از آب دوام میاورد. اگر دقت کرده باشید اعدادی مانند ۳۰M, 50M, 10M و… بر روی ساعت است. این اعداد به شما نشان میدهند که تا چه عمقی میتوانید از ساعت خود استفاده کنید. اگر میخواهید بیشتر درباره ساعت های ضدآب و بهترین مدل های آن اشاره خواهیم کرد.

تفاوت ساعت مقاوم در برابر آب و ساعت ضدآب

احتمالا شما هم واژه های مقاومت در برابر آب و ضدآب را در مورد ساعت مچی شنیده باشید. اما آیا تا به حال به معنای دقیق این اصطلاحات فکر کرده اید؟ این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده میشوند؛ علیرغم اینکه اصلا معنای یکسانی ندارند. به زبان ساده، ساعت های لوکس مقاوم در برابر آب میتوانند برای مدت زمان معین و یا تحت شرایط خاصی با آب تماس داشته باشند. این درحالی است که یک ساعت ضدآب در تئوری باید از کاملا از نفوذ آب جلوگیری کند. یکی از دلایل خرابی ساعت های ضدآب، تخریب آب بندهایی است که برای اطمینان از ساختار بدون شکاف طراحی میشوند. چنین مهر و موم هایی که معمولا از نوع لاستیک و پلاستیک تولید میشوند، میتوانند در گرما و یا سرمای شدید ضعیف و یا خورد شوند.

یکی از دلایل منظقی آن است که ساعت خود را هر چندسال یکبار سرویس کنید تا اطمینان حاصل شود که مهر و موم ها همانطور که باید، کار میکنند. بسیاری از آزمایش هایی که در کارگاه ساعت سازان انجام میشود، تست های خشک و ثابت هستند ( به این معنی که ساعت ها هرگز آب را لمس نمیکنند). آنچه در عوض اتفاق میفتد این است که مقدار زیادی فشار هوای خارجی بر ساعت وارد میشود و برای نشتی یا تغییرشکل اندازه گیری میشود. اگر یک ساعت مچی در این آزمون موفق شود، میتوان گفت که در برابر آب مقاوم است.

چه میزان ساعت مچی شما در برابر آب مقاوم است؟

سه راه برای بیان عمق تست شده ساعت شما وجود دارد. رایج‌ترین واحد اندازه گیری “متر” است. این موضوع معمولا با حرف “M” بیان میشود. دومین راه برای تشخیص تحمل عمق ساعت شما “ATM” است. یک اتمسفر معادل ۱۰ متر است. بنابراین ۱۰ATM برابر با ۱۰۰M است. راه سوم برای بیان مقاومت در برابر آب، “BAR” است. بار یک واحد فشار است نه عمق. این اصطلاح معمولا بین ساعت سازان وجود دارد، اما بر روی صفحه ساعت‌ها حک نمیشود. یک بار برابر با یک اتمسفر است. بنابراین ۱۰ بار برابر با ۱۰ اتمسفر و ۱۰۰ متر است.

رایج‌ترین درجه بندی ضدآب بودن ساعت‌ها، ۳۰M، ۵۰M، ۱۰۰M، ۲۰۰M و ۳۰۰M است. به غیر از این‌ها، ۵۰۰ متر و ۱۰۰۰ متر و یا حتی ساعت های با مقاومت بالاتر هم وجود دارد. اما این‌ها معمولا برای ابزارهای غواصی بسیار تخصصی در نظر گرفته میشوند.

مقاومت ساعت ضد آب در سطوح مختلف آب

۳ATM/3 Bar/30M: این عدد یک رتبه بندی فوق العاده متداول در برابر آب است و بر روی اکثر ساعت‌ها میتوانید این عدد را پیدا کنید. شاید شما هم شنیده باشید که خریداران این ساعت ها میگویند که ما قصد نداریم تا عمق ۳۰ متر زیر آب شنا کنیم و تنها میخواهیم که برای استحمام از آن استفاده کنیم. ساعت های با درجه تحمل ۳ اتمسفر فقط برای پاشش های تصادفی روزانه مناسب است که احتمالا هنگام بیرون رفتن و یا در خیابان مانند باران و یا حتی دست شستن تجربه خواهید کرد.

۵ATM/5 Bar/50M: تعداد کمی از انسان‌ها تا عمق ۵۰ متری شیرجه می‌زنند، اما حتی اگر فرصتی برای این کار پیش بیاید، این ساعت‌ها برای این کار مناسب نیستند. با این حال، آنها کاملا مناسب هستند که به آرامی برای دوره های کوتاه زیر آب فرو بروند. ساعت‌های مقاوم در برابر آب تا عمق ۵۰ متری برای استخر مناسب هستند اما نباید با آنها در آب شیرجه بزنید.

۱۰ATM/10 Bar/100M: ساعت‌هایی که دارای مقاومت در برابر آب تا عمق ۱۰۰ متر هستند، برای ورزش‌های آبی مانند شنا، غواصی، قایق سواری و… مناسب هستند.

۲۰ATM/20 Bar/200M/30 ATM/30 Bar/300M: تنها ساعت‌هایی برای غواصی مناسب هستند که دارای مقاومت در برابر آب تا عمق ۲۰۰ متر هستند. این ساعت ها برای غواصان تفریحی که تا عمق زیادی از دریاها پایین نمیروند، گزینه مناسبی هستند.

۱۰۰ATM/100 Bar/1000M: ساعت های با این درجه از مقاومت ابزار های تخصصی دقیق و ماهرانه ای هستند که برای زنده نگه داشتن کاربرانشان طراحی شده اند. این ساعت ها طراحی شده‌اند تا در برابر فشارهای خارجی بسیار زیادی که انتظار می‌ رود در معرض آن قرار گیرند، مقاومت کنند.

در مقاله‌ای جداگانه راهنمای تشخیص ضد آب بودن ساعت و نحوه افزایش مقاومت در برابر آب را به طور کامل شرح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید: از کجا بفهمیم ساعت ضد آب است؟

معرفی بهترین مدل‌های ساعت ضدآب

ساعت های ضدآب به شما این امکان را میدهند که از یک سبک زندگی فعال و ورزشی لذت ببرید بدون اینکه نگران خرابی ساعتتان باشید. دویدن صبحگاهی، پیاده روی در نزدیکی آبشارها و حتی دوش گرفتن بعد از باشگاه، همگی این فعالیت ها میتوانند ساعت شما را در معرض آب قرار دهند. اگر شما هم سبک زندگی فعالی دارید، پس بهتر است یک ساعت ضد آب انتخاب کنید. در ادامه برخی از بهترین ساعت‌های ضدآب را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- Alpina Seastrong Diver Ref. AL-247LNN4TV6B

از بهترین ساعت‌های ضدآبی که میتوانیم به آن اشاره کنیم، ساعت از برند آلپینا است. این مدل ساعت دارای ظاهری اسپرت و قوی است. رنگ کلی این ساعت تیره است که حالتی قوی و شکست ناپذیر به کل ساعت می‌بخشد. این ساعت آلپینا یک قاب ۴۴ میلی‌متری تیتانیوم و یک دستبند تیتانیوم سه حلقه ای دارد. به دلیل تیتانیومی که در ساخت این ساعت استفاده شده است، بسیار سبک است. یک قاب زمان شمار هم در دور صفحه این ساعت وجود دارد که صفحه این ساعت را تکمیل میکند. علاوه بر تمامی این موارد، این قاب از شاخص های طولانی و گرد، عقربه های درخشان و یک پنجره تاریخ شمار در ساعت ۳ از دیگر ویژگی های این ساعت است. عقربه ثانیه شمار و عقربه GMT این ساعت که به رنگ قرمز است، رنگ و بوی خاصی به این ساعت می‌بخشد.

۲. Breitling Superocean Ref. A17366021B1S1

مدل دیگر ساعتی که میخواهیم بررسی کنیم، ساعت بریتلینگ است. این مدل بریتلینگ ین ساعت همچنین دارای طراحی ساده و اسپرتی است که آنرا همه کاره و برای دیگران بسیار جذاب‌تر میکند. این ساعت دارای یک قاب ۴۲ میلیمتری از جنس استیل ضد زنگ و به همراه یک بند لاستیکی است. همچنین نام تجاری آن به طور جسورانه ای بر روی آن حک شده است. به عنوان یک ساعت غواصی، این ساعت یک قاب مقیاس زمانی دارد که به رنگ آبی تیره و با نشانگرهای برجسته است. همچنین این ساعت دارای یک صفحه آبی تیره است که روکشی مات دارد. این صفحه با شاخص های ساعت مثلثی، نشانگرهای بزرگ اعداد عربی، عقربه های خاکستری و تاریخ شمار در ساعت ۳ دارد.

۳ – Luminox Navy Seal Ref. XS.3502.L

این ساعت کاملا مناسب کسانی است که همه چیز از یک ساعت میخواهند؛ از جمله ساختار قوی، عملکرد عالی و خواص ضدآب عالی! این ساعت لومینوکس در یک قاب ۴۵ میلیمتری با یک قاب سیاه چرخان و دستبند قرار دارد که هر دو از فولاد و کربن ساخته شده اند. صفحه مشکی آن، که دارای چیدمان ۲۴ ساعته است، به طرز باورنکردنی با نمای بیرونی کاملا مشکی آن هماهنگی دارد. ین صفحه همچنین با اعداد عربی سفید، عقربه ها و نشانگرهای شمشیر نورانی و عارضه تاریخ ساعت ۳ مزین شده است.

۴- Hamilton Khaki Navy Ref. H77805380

یک ساعت ورزشی استاندارد که کاملا حال و هوای مردانه دارد. ساعت همیلتون خاکی، از یک قاب تیتانیومی سبک ۴۶ میلیمتری که با یک بند لاستیکی مشکی و یک قاب چرخشی قرمزرنگ تشکیل میشود. یکی از چیزهای غیرمعمول درباره این ساعت تاج بزرگ آن است که توسط یک اهرم بلند در جای خود قفل میشود. ازنظر عملکرد این ساعت به عنوان یک غول اقیانوس نورد به لطف درجه مقاومت ۱۰۰۰ متری آن دربرابر آب به حساب میاید.

۵- Seiko Prospex Diver Ref. STBR007

این ساعت به عنوان یکی از متمایزترین و در عین حال مقرون به صرفه ترین ساعت های ضدآب در این لیست است. این سیکو طراحی منحصر به فردی دارد که با نمای بیرونی خشن خود و در عین حال ساده خود، توجه افراد را به خود جلب میکند. این ساعت به خاطر ساختار قوطی تن ماهی شکلش به نام Seiko Tuna هم معروف است. ساعت Seiko Prospex Diver از یک بدنه فولادی ضد زنگ ۴۲ میلیمتری مشکی رنگ تشکیل میشود. نمای تمام مشکی آن یک صفحه مشکی مات است که شامل نشانگرهای ساعت هندسی، عقربه های شمشیر ضخیم و یک تاریخ پیچیده در ساعت ۳ است.

۶- Seiko Prospex Samurai Ref. SRPD09K1

یکی دیگر از ساعت‌های مقرون به صرفه ضد آب، Seiko Prospex Samurai Ref. SRPD09K1 است. این ساعت از معروفترین مدل های شناخته شده در بین علاقه مندان به ساعت غواصی است. این یک مدل ویژه است که بخشی از کمپین Save The Ocean سیکو را تشکیل میدهد. به عنوان بخشی از این کمپین، بخشی از سود این ساعت به یک سازمان غیردولتی اقیانوس محور اهدا میشود. این ساعت سیکو در یک بدنه فولادی ضدزنگ خاکستری رنگ عرضه میشود. در بالای قاب ساعت، میتوانید یک قاب دورنگ چشمگیر را پیدا کنید که رنگ های سیاه و آبی را به نمایش میگذارد.

جدای از آن، این شماره‌گیر دارای شاخص‌های ساعت گسترده، عقربه‌های سر فلش‌دار و یک پیچیدگی کوچک تاریخ در ساعت ۳ است. این ساعت دارای کالیبر داخلی سیکو ۴R35 است که دارای ذخیره انرژی ۴۱ ساعته و درجه مقاومت در برابر آب ۲۰۰ متر است.

۷- Tag Heuer Aquaracer Ref. WBP201C.BA0632

این مدل ساعت تگ هویر، به عنوان یک ساعت ضدآب عالی برای کسانی که میخواهند یک ساعت لوکس داشته باشند به شمار میرود. برای غواصان مبتدی، این ساعت همه چیزهایی که به آن نیاز دارند را برطرف میکند. این ساعت تگ هویر، در یک قاب و دستبند استیل ضدزنگ ۴۳ میلیمتری با قاب سرامیکی مشکی رنگ عرضه میشود. این قاب به شدت با صفحه سفید این ساعت در تضاد کامل است. این ساعت همچنین مجهز به حرکت خودکار کالیبر ۵ است که دارای ذخیره انرژی ۳۸ ساعته است. به لطف درجه عمق ۱۰۰ متری، تضمین می شود که در اکثر فعالیت های آبی مقاومت کند.

۸- کالکشن جی شاک کاسیو

جی شاک زیرمجموعه برند کاسیو است. این ساعت ها برای نمایش مقاومت بالا در برابر ضربه و آب هستند. این برند از رویای سازنده آن مبنی بر “ایجاد ساعتی که هرگز خراب نمی شود” متولد شد. از جمله مشخصات ساعت های جی شاک میتوان به مقاومت در برابر شوک الکتریکی، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر آب و مقاومت در برار لرزش اشاره کرد. ساعت های G-Shock در ژاپن، تایلند و چین تولید می شوند. موتور همه ساعت های جی شاک در ژاپن تولید می شود اما بسیاری از مدل‌های جیشاک در تایلند یا چین ساخته و مونتاژ می شوند.

۹- CITIZEN BN0158-18X

ساعت BN0158-18X یک ساعت مچی مردانه از برند سیتیزن ژاپن است که در سال ۲۰۲۳ معرفی شد. این ساعت از سری پرو مستر (Promaster) سیتیزن است که به ساعت های غواصی و ساعت های مقاوم در برابر آب و ضربه معروف هستند. قاب این ساعت از جنس استیل ضد زنگ ۳۱۶L ساخته شده است که ضد حساسیت است و در برابر خوردگی مقاوم است. قطر قاب این ساعت ۴۴ میلی متر است و ضخامت آن ۱۱.۵ میلی متر است. صفحه این ساعت به رنگ سبز است و دارای عقربه ها و نشانگرهای سفید رنگ است که در برابر نور کم نیز به راحتی قابل مشاهده هستند.

مراقبت از ساعت مچی ضد آب

حال ببینیم که چگونه باید از ساعت مچی ضد آب خود مراقبت کنیم. چه ساعت شما درمعرض مقدار کمی آب در استفاده روزانه قرار گیرد و چه به طور کامل در آب غوطه ور شود مهم است که بدانید چگونه مقاومت ساعت خود را در برابر آب حفظ کنید. شما باید حداقل سالی یک بار تست مقاومت در برابر آب ساعت را انجام دهید. این فقط برای استفاده روزانه معمولی توصیه می شود. اگر شما غواص، شناگر، موج سوار و یا شخصی هستید که ساعت خود را اغلب در آب استفاده می کنید، این موضوع برای شما اهمیت بیشتری پیدا می کند.

به خصوص این امر در صورتی ضروری است که ساعت خود را مرتباً در آب شور استفاده کنید. با گذشت زمان، نمک باعث خوردگی و ساییدگی بیشتر ساعت می شود و به مرور زمان مقاومت در برابر آب را کاهش می دهد. مهم است که هر ساعت غواصی را هنگامی که در معرض آب نمک یا کلر قرار گرفت، با آب بشویید.

اگر داخل ساعت مچی آب رفت چه باید کرد؟

بسیار مهم است که اگر متوجه آب داخل ساعت خود شدید، فوراً ساعت خود را برای تعمیر به یک متخصص نشان دهید زیرا می تواند به ساعت شما آسیب جدی وارد کند. هر چه رطوبت بیشتر در داخل ساعت بماند، آسیب بیشتری به ساعت مچی شما وارد می شود. رطوبت می تواند به تمام قسمت های داخلی ساعت از جمله موتور، صفحه ساعت، عقربه ها و … آسیب بزند.

۴.۳ از ۵ - ( ۱۲ امتیاز )
نوشته ایجاد شد 71

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا
×