روز جهانی عصای سفید/ روز نابینایان

ما روز جهانی نابینایان را در ۱۳ نوامبر جشن میگیریم. این روز را به مناسبت تولد والنتینو هاوی، یک معلم فرانسوی کودکان نابینا برگزار میکنند. همچنین هاوی، اولین موسسه آموزشی و تربیتی نابینایان را در پاریس تاسیس کرد. نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر در جهان با اختلال شدید بینایی روبرو هستند که از این تعداد حدود ۴۰ میلیون نفر کاملا نابینا هستند. اما سوال این است که نابینایان چه میبینند؟ این سوال پاسخ واحد ندارد و درجات مختلفی از نابینایی وجود دارد. همچنین این موضوع بستگی به این دارد که آیا فرد از قبل نابینایی هم میتوانست ببیند یا خیر؟ اما چرا یک روز را به نابینایان اختصاص داده اند؟ برای آشنایی بیشتر با این روز، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه روز نابینایان و عصای سفید

تاریخچه کوتاه زیر از عصای سفید توسط فیلیپ استرانگ نوشته شده است. فیل یکی از مدافعان حقوق نابینایان در دفتر ACB برای ایمنی عابران پیاده بود. عصای سفید فقط ابزاری نیست که بتوان از آن برای رسیدن به استقلال استفاده کرد؛ بلکه نمادی از شهروندان نابینا برای جامعه ما است. برای قدردانی از دستاوردهای زیاد آمریکایی های نابینا و یا کم بینا و به رسمیت شناختن اهمیت زیاد عصای سفید در پیشبرد استقلال، ۱۵ اکتبر هر سال را به عنوان ” روز ایمنی عصای سفید” گرامی میداریم. امروزه عصای سفید هم به عنوان ابزاری برای نابینایان و هم به عنوان یک نماد عمل میکند.

در طول تاریخ، عصا و چوب به عنوان یک کمک مسافرتی برای افراد نابینا و کم بینا وجود دارد. از کتاب های مقدس میتوان این تفسیر را داشت که عصای چوپانان برای سفرهای انفرادی آنان استفاده میشد. امروزه هم نابینایان از این عصا استفاده میکنند تا آنها را از موانع سرراه خود آگاه کنند. برای قرن ها عصا صرفا به عنوان وسیله ای برای سفر مورد استفاده قرار میگرفت. این نقش جدید برای عصای سفید ریشه در دهه های بین دو جنگ جهانی داشت که از اروپا شروع شد و سپس به آمریکای شمالی رسید.

جیمز بیگز از بریستول ادعا کرد که عصای سفید را در سال ۱۹۲۱ اختراع کرد. پس از تصادفی که بینایی او را گرفت، هنرمند مجبور شد خود را با محیط خود سازگار کند. بیگز که از افزایش تردد وسایل نقلیه موتوری در اطراف خانه‌اش احساس خطر می‌کرد، تصمیم گرفت عصای پیاده‌روی خود را سفید رنگ کند تا بیشتر در معرض دید رانندگان باشد. ده سال بعد بود که عصای سفید حضور خود را در جامعه تثبیت کرد.

در فوریه ۱۹۳۱، Guilly d’Herbemont طرحی را برای جنبش ملی چوب سفید برای افراد نابینا در فرانسه راه اندازی کرد. این کمپین در روزنامه های بریتانیایی گزارش شد که منجر به طرح مشابهی شد که توسط باشگاه های روتاری در سراسر بریتانیا حمایت شد. در ماه مه ۱۹۳۱ بی‌بی‌سی در برنامه‌های رادیویی خود پیشنهاد کرد که ممکن است یک چوب سفید به افراد نابینا بدهند، که در سراسر جهان به عنوان نمادی باشد که نشان می‌دهد فردی نابینا یا کم بینا است.

اولین فرمان ویژه عصای سفید در دسامبر ۱۹۳۰ در پیوریا، ایلینوی تصویب شد. به عابران پیاده نابینا در هنگام حمل عصای سفید حفاظت و حق تقدم اعطا شد. در سال ۱۹۳۵، میشیگان شروع به تبلیغ عصای سفید به عنوان نمادی قابل مشاهده برای نابینایان کرد. در ۲۵ فوریه ۱۹۳۶، فرمانی از سوی شهر دیترویت به تصویب رسید که عصای سفید را به رسمیت شناخت. برای ترویج این قانون جدید، تظاهراتی در شهرداری برگزار شد که در آن عصای سفید به افراد نابینا و کم بینا اهدا شد. سال بعد، دونالد شوور پیش‌نویس لایحه‌ای را نوشت و آن را در مجلس ایالتی میشیگان پیشنهاد کرد.

گرامیداشت روز جهانی عصای سفید

کلیه مردم جهان روز نابینایان را هر ساله در ۱۵ اکتبر به عنوان روز اگاهی از عصای سفید جشن میگیرند. برای افراد نابینا، عصای سفید ابزاری ضروری است که به ما توانایی دستیابی به یک زندگی کامل و مستقل را میدهد. این به ما امکان میدهد که آزادانه و ایمن از مکانی به مکانی دیگر حرکت کنیم؛ چه محل کار ما باشد، چه در مدرسه و یا محله های اطرافمان. اما اگر میخواهید شما هم در این روز شریک باشید، پس در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

به نابینایان یک عصای سفید بدهیم!

چه راه بهتری برای بزرگداشت این روز که یک عصای سفید به کسانی بدهیم که به آن نیاز دارند. هنوز بسیاری از افراد کم بینا هستند که عصای سفید ندارند. چند عصای سفید بگیرید و بین روشندلان نیازمند تقسیم کنید.

به مردم درباره قوانین عصای سفید آموزش دهید!

بسیاری از مردم از قوانین عصای سفید آگاهی ندارند؛ مانند این موضوع که یک فرد نابینا با عصای سفید حق تقدم دارد. این هم شامل افراد نابینا و هم افراد بینا میشود. از این روز برای گسترش آگاهی در مورد قوانین عصای سفید استفاده کنید.

برای نابینایان یک کار خاص انجام دهید!

این روز یک فرصت عالی برای یادآوری به کسانی است که با از دست دادن بینایی زندگی میکنند. اگر در جامعه و یا حلقه خانوادگی خود فردی نابینا دارید، با انجام کاری که بر زندگی آنها تاثیر میگذارد، عشق خود را به او نشان دهید. در مورد فرصت های شغلی و قوانینی که از آنها بی اطلاع هستند بگویید، یا اگر قبلا این کار را نکرده اند به آنها کمک کنید خط بریل یاد بگیرند. یک کارت پستال که با خط بریل نوشته شده است، یک کتاب با خط بریل،‌یک ساعت مچی که اعداد آن به صورت بریل نوشته میشود از بهترین هدایا برای آنها هستند.

۵ حقیقت درباره قوانین عصای سفید

  • آنها حق تقدم دارند: عابرپیاده نابینا با عصای سفید و یا سگ راهنما حق تقدم دارد.
  • حق بوق زدن به آنها را ندارید: شما نباید به یک فرد نابینا بوق بزنید. آنها نمیدانند صدای بوق از کجا میاید و ممکن است از سر و صدا مبهوت شوند.
  • وسیله نقلیه خود را باید یک متری آنها نگه دارید: قبل از نزدیک شدن به عابر پیاده با عصای سفید، باید وسیله نقلیه خود را متوقف کنید.
  • همه نمیتوانند عصای سفید حمل کنند: حمل عصای سفید مگر اینکه به طور جزئی و یا کاملا نابینا باشید، از جرائم قابل مجازات است.
  • سه نوع عصای سفید وجود دارد: عصای استاندارد برای جهت یابی، عصای پشتیبانی برای حرکت کردن و عصای مخصوص برای افراد نیمه بینا وجود دارد.

چرا روز جهانی عصای سفید مهم است؟

میلیون ها انسان کم بینا وجود دارند. احتمال میدهند که بیش از ۲۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان دچار اختلال بینایی هستند. روز ایمنی عصای سفید روزی برای قدردانی از دستاوردهای نابینایان است. همچنین این روز یک یادآوری برای کمک به افرادی است که بینایی ندارند. این روز به شما فرصتی میدهد تا با افرادی که ممکن است به کمک شما نیاز داشته باشند ارتباط برقرار کنید. میتوانید در جلسات و رویدادهایی که در روز ایمنی عصای سفید برگزار میشود شرکت کنید و کاری انجام دهید که به افراد کم بینا کمک کند. عصای سفید نماد استقلال برای افراد کم بینا است. این روز خواستار یادگیری و آموزش مردم در مورد اهمیت این ابزار و بزرگداشت این نماد استقلال است.

منبع: https://www.njcounciloftheblind.org/

۵ از ۵ - ( ۲ امتیاز )
نوشته ایجاد شد 16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا
×