تاریخ دقیق روز دندانپزشک

تاریخ دقیق روز دندانپزشک چه روزی است + پیام تبریک

بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۶۲ روز ۲۳ فروردین روز دندانپزشک و هفته آخر فروردین‌ماه هفته دندانپزشکی نام‌گذاری شده است. کشورهای مختلف نیز روزهای متفاوتی را برای گرامیداشت دندانپزشک انتخاب کرده‌اند. انجمن دندانپزشکی آمریکا و فدراسیون بین‌المللی دندانپزشکی، روز ۱۲ سپتامبر را به‌عنوان «روز جهانی بهداشت دهان و دندان» و روز ۶ مارس نیز به‌عنوان روز جهانی دندانپزشک نام‌گذاری کرده‌اند.

در این مقاله از تیک تاک گالری به بررسی تاریخ دقیق روز دندانپزشک، تاریخچه نامگذاری و پیام تبریک روز دندانپزشک می‌پردازیم.

تاریخچه نام‌گذاری روز دندانپزشک

در ایران، تاریخ دندانپزشکی کمتر از ۷۰ سال قدمت دارد. شاید برایتان جالب باشد در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی، تنها سه نفر دندا پزشک در شهر تهران وجود داشت. یکی از معروف‌ترین آن‌ها، پزشکی اهل کشور لهستان بود که به‌عنوان دندانپزشک مخصوص رضاشاه شناخته می‌شد. دو پزشک دیگر تهران نیز اهل کشورهای سوئیس و ترکیه بودند.

از سال ۱۳۴۲ تا پیش از انقلاب، روز ۲۴ دی‌ماه به‌عنوان روز دندان‌پزشکی شناخته می‌شد. علت این نام‌گذاری تشکیل جامعه دندان‌پزشکی ایران در تاریخ ۲۴ دی‌ماه سال ۴۱ بود. اما پس از انقلاب روز دندان‌پزشک به تاریخ ۲۴ فروردین تغییر پیدا کرد. 

در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۱۳۶۰، مجلس شورای اسلامی قانونی با عنوان «طرح تربیت بهداشت‌کاران دهان و دندان» را به‌منظور بهبود و گسترش خدمات درمانی و بهداشتی دهان و دندان در مناطق محروم و روستاها تصویب کرد. این قانون مقرر می‌کرد که وزارت بهداشت و درمان باید داوطلبانی را برای گسترش بهداشت در این حوزه جذب کند و پس از انجام آموزش‌های لازم، آنان با مدرک فوق‌دیپلم، در مناطق محروم مشغول بکار شدند. هدف این اقدام، پیشگیری از شیوع بیماری‌های دهان و دندان بود.

در تاریخ ۱ فروردین سال ۱۳۶۲، هیئت وزیران به پیشنهاد جامعه اسلامی دندان‌پزشکان ایران، روز بیست و سوم فروردین را که مصادف با تاریخ تصویب طرح مذکور بود به‌عنوان تاریخ دقیق روز دندانپزشک تعیین شد.

تاریخچه نام‌گذاری روز دندانپزشک

اهمیت روز دندان پزشک

روز دندانپزشکی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا مردم را به حفظ دندان‌های سالم و مراقبت از آنها تشویق می‌کند. هدف این روز، ارتقای آگاهی افراد جامعه، در خصوص مراقبت از دندان‌ها و ایجاد عادت‌های سالم مرتبط با حفاظت از دندان‌هاست. یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های دهان و دندان، استفاده از مسواک و نخ دندان به  شیوه صحیح است.

علاوه بر قدردانی و تبریک به دندانپزشکان جامعه، این روز فرصت مناسبی برای توجه به وضعیت بهداشت دهان است. شما می‌توانید در این روز چکاپ سالانه دندان و دهان خود و خانواده خود را انجام دهید و در صورت نیاز به درمان نسبت به آن اقدام کنید. علاوه بر این شما می‌توانید در این روز با آگاهی بیشتری نسبت به عادت مسواک‌ زدن و نخ دندان کشیدن خود اقدام کنید.

اهمیت روز دندان پزشک

پیام تبریک روز دندان پزشک

۲۳ فروردین فرصت مناسبی است از خدمات دندان‌پزشکان کشور تقدیر و قدردانی کنیم. ارسال پیام تبریک روز دندان پزشک یک راه مناسب بیان قدردانی نسبت به خدمات دندان‌پزشکان است. در ادامه نمونه‌هایی از پیام تبریک مناسب جهت قدردانی از دندانپزشکان عزیز پیشنهاد شده است.

  • روز دندانپزشک را به همه دندانپزشکان عزیز که به همنوعانشان، سلامت دهان و دندان را هدیه می‌کنند، از صمیم قلب تبریک می‌گویم.
  • لبخندی که بی‌اراده روی لبان بیمارانت نقش می‌بندد، زیباترین منحنی دنیاست که تو خلقش کرده ای. روز دندانپزشک مبارک!
  • زندگی بهتر با یک لبخند زیبا شروع می‌شود؛ چون همه لایق لبخند هستند. مراقبت شما از لبخند زیبای دیگران در حرفه دندانپزشکی، برای افرادی که دوست دارند لبخند بزنند، قابل ستایش است. روزتان مبارک.
  • دندانپزشک خلق شده تا لبخندی زیبا خلق کند. روز دندانپزشک مبارک
  • لبخند زیبا، دندان‌های درخشان، قلب شاد و آرامش نعمت‌هایی هستند که، دندانپزشک به افراد جامعه هدیه می‌دهد. روز دندانپزشک، پیامبر زیبایی لبخند‌ها مبارک!
  • امیدوارم لبخندت به زیبایی لبخندی باشد که به بیماران هدیه می دهی. روز دندانپزشک مبارک
  • معماران سلامتی و لبخند روزتان مبارک!
پیام تبریک روز دندان پزشک

هدیه مناسب روز دندان پزشک

دندان‌پزشکان باعث می‌شوند ما زیباترین لبخندها را داشته باشیم. برای جشن گرفتن این روز خاص می‌توان کاری‌های کوچکی برای قدردانی از آن‌ها انجام داد. با هدیه دادن به این متخصصان یادآوری می‌کنید که چقدر کارشان ارزشمند است. درصورتی‌که تمایل دارید در این روز به دوستان و آشنایان دندان پزشک خود هدیه بدهید، گزینه‌های مختلفی به این منظور وجود دارد. به‌طورکلی وقتی حرف از هدیه به دندان‌پزشک می‌شود، انتخاب هدیه مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. ممکن است ندانید که چه چیزی بخرید. خرید مناسب برای دندانپزشکان به شخصیت و روحیات آنها بستگی دارد. 

خرید کتاب، اکسسوری، ماگ، کفش مناسب محل کار و ساعت می‌تواند یک هدیه جالب و شیک به دندانپزشک محبوبتان باشد. حتی می‌توانید هدیه‌ای به سادگی و خوشمزگی مجموعه‌ای از نوشیدنی های انرژی بخش مثل قهوه برای ساعات کار طولانی آنها تهیه کنید.

هم‌چنین خرید ساعت‌ نیز یک گزینه جذاب برای دندان پزشکانی است که نظم بخش مهمی از شغل آن‌ها را تشکیل می‌دهد. برای خرید ساعت‌های زنانه، مردانه و اسپرت با هر قیمتی می‌توانید از این صفحه وب‌سایت تیک‌تاک گالری دیدن کنید: خرید ساعت مچی

هدیه مناسب روز دندان پزشک

جمع‌بندی

اهمیت نقش سلامت دهان و دندان در حفظ سلامتی و جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها غیرقابل‌ انکار است. دندان‌های سالم و حفظ بهداشت دهان نقش اساسی در ارتقای سلامت بدن ایفا می‌کند. دندانپزشکان به‌عنوان اعضای مهم تیم سلامت، از طریق ارائه خدمات درمانی برای بیماری‌های دهان و دندان، افزایش سطح سلامت دهانی، پیشگیری از بیماری‌ها و آموزش بهداشت دهان و دندان به افراد جامعه، نقش قابل‌ توجهی در نظام سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد ایفا می‌کنند. ۲۳ فروردین فرصت مناسبی برای قدردانی از خدمات دندان‌پزشکان است.

در این مقاله از تیک تاک گالری با تاریخ دقیق روز دندانپزشک و تاریخچه نامگذاری آن در تقویم ملی و بین‌المللی آشنا شدیم. همچنین نمونه ای از پیام تبریک و انواع هدیه مناسب برای این عزیزان را به شما پیشنهاد دادیم.

سوال ۱: روز ملی دندانپزشک در تقویم ایران چه روزی است؟

در تقویم هجری شمسی روز دندانپزشک ۲۳ فروردین ماه است.

سوال ۲: روز جهانی دندانپزشک چه روزی است؟

به‌طور کلی کشور‌های مختلف روز‌های متفاوتی را به‌عنوان روز دندانپزشک جشن می‌گیرند و فوریه به‌عنوان روز جهانی دندانپزشک شناخته می‌شود.

منابع:

https://nationaldentistsday.com/

۵ از ۵ - ( ۳ امتیاز )
نوشته ایجاد شد 25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا
×