روز نوجوان ۱۴۰۲

روز ملی نوجوان از جمله روزهایی است که هرسال در ایران برگزار میشود. نوجوان هر فردی است که بین ۱۳ تا ۱۹ سال سن دارند. در بین این سن ها است که چه کسانی هستند و به چه دلیلی میخواهند شناخته شوند. روز ملی نوجوان روزی است که نوجوانان بدانند که چقدر مهم و ارزشمند هستند و به جامعه فرصتی برای درک بهتر آنها میدهد. اما آیا اطلاعی درباره این روز دارید و یا با تاریخچه آن آشنا هستید؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با این روز بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه روز نوجوان

روز ملی نوجوان برای تشکیل فرصت هایی برای نوجوانان ایجاد شد تا خود را کشف کنند و بدانند که چه کسی هستند و یاد بگیرند که چگونه خودشان را به دیگران معرفی کنند. از بسیاری از نوجوانان به بی ادب، بی نزاکت و مشکل ساز یاد میشود؛ اما همیشه اینطور نیست. اگر به درون وجود آنها عمیق شویم خواهیم دید که آنها فقط سردرگم و تحت تاثیر تغییراتی هستند که تجربه میکنند. همچنین نوجوانان تنها خواسته ای که دارند این است که درک شوند و مورد محبت اطرافیان قرار بگیرند.

همه چیز در زندگی آنها در حال تغییر است؛ بدن آنها دارد تغییر میکند، مسئولیت آنها در حال تغییر است و همچنین موقعیت آنها در جامعه دارد تغییر میکند چرا که آنها دیگر به عنوان یک کودک شناخته نمیشوند، بلکه یک بزرگسال به حساب میایند و حتی به همین دلیل هم مغزشان دارد تغییر میکند. در مغز نوجوانا رشد و نمو زیادی وجود دارد که در درجه اول به دلیل حذف اتصالات استفاده نشده در سلول های خاکستری و تقویت ارتباطات جدید است و مغز را کارامدتر میکند. این فرایند از پشت مغز شروع میشود و به سمت جلو پیش میرود. قسمت جلویی مغز بخش مهمی از مغز است که مسئول برنامه ریزی، تصمیم گیری، تفکر و حل مسئله است.

از آنجایی که قسمت جلوی مغز به عنوان آخرین قسمت رشد میکند، نوجوانان باید به آمیگدال ؛که بخشی از مغز است و واکنش های عاطفی را کنترل میکند، تکیه کند. این دلیل رفتارهای بعضا غیرقانونی نوجوانان است. بسیاری از آنها از بخش درست مغز برای تعقل و تصمیم گیری استفاده نمیکنند؛ بلکه از بخش احساسی که مسئول رفتارهای تکانشی، پرخاشگرانه و غریزی آنهاست استفاده میکنند.

مفهوم نوجوان در واقع مفهومی نسبتا مدرن است که از اواسط قرن بیستم شروع شد. درست در اواخر جنگ جهانی دوم، اواسط جنگ جهانی دوم بود که اصطلاح نوجوان برای توصیف جوانان جامعه به کار رفت. در اکتبر ۱۹۹۲کنگره ایالات متحده آمریکا به همراه رئیس جمهور بیل کلینتون، قطعنامه مشترکی را امضا کردند و روز نوجوان را به تصویب رساندند. تاریخ روز جهانی نوجوان در کل دنیا ۱۶ ژانویه است. در ایران هم تاریخ روز ملی نوجوان ۸ آبان است.

حقایق جالب درباره نوجوانان

به افتخار روز ملی نوجوان، بهتر است اطلاعاتی درباره نوجوانان به دست بیاورید که میتواند حس همدردی شما با آنان را فعال کند.

مغز نوجوانان بسیار مقاوم است!

به دلیل انعطاف پذیری زیادی که مغز نوجوانان دارد، میتواند تغییر کند، به محیط خود واکنش نشان دهد و زمانی که به چالش کشیده میشود به سرعت با شرایط سازگار شود. این یک خبر عالی برای توانایی آنها در رشد و جهش مجدد است.

نوجوانان به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیز دارند!

بدن و مغز نوجوانان تقریبا به ۱تا۲ ساعت خواب بیشتر در شبانه روز نسبت به بزرگسالان احتیاج دارد.

مغز نوجوانان به دنبال پاداش است!

این میل شدید به پاداش در مغز نوجوانان و مقدار محدودی از کنترل تکانه در نوجوانان کوچکتر، ممکن است به این معنی باشد که آنها تمایل بیشتری به انجام رفتارهای پرخطر دارند که شاید این به معنای آن باشد که نوجوانان به مراقبت و کمک بیشتری در تصمیم گیری نیاز دارند.

مغز نوجوانان در برابر استرس آسیب پذیرتر است!

از آنجاییی که مغز نوجوانان در حال رشد است، ممکن است آنها بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات روانی مرتبط با استرس مانند افسردگی و اضطراب باشند.

چگونه روز نوجوان را به یاد ماندنی کنیم؟

روز ملی نوجوان فرصتی شگفت انگیز برای تمرکز بر جنبه های مثبت نوجوانان در زندگی آنان را به شما ارائه میدهد. به برخی از این ایده ها برای شروع جشن در ادامه اشاره خواهیم کرد.

قدردانی خود از نوجوانان را نشان دهید!

چه شما والدین یک نوجوان باشید، چه پدربزرگ مادربزرگ و یا حتی معلم او باشید، زمان مناسبی است تا با یک نوجوان در زندگی خود ارتباط برقرار کنید و به او بگویید که چقدر دوستش دارید و از او مراقبت میکنید! این میتواند به معنای بیرون بردن آنها برای یک فنجان قهوه باشد، یا فقط به آنها یک یادداشت بدهید و در آن بنویسید که چقدر عالی هستند. فقط در مورد موضوعاتی که میخواهید با آنها صحبت کنید خلاق باشید و به آنها اجازه دهید احساس تشویق کنند.

چه هدیه ای به نوجوانان بدهیم؟

تحت تاثیر قرار دادن دختران و پسران نوجوان کاری بسیار دشوار است. آنها پیرو مد هستند و سلیقه آنها هرروز تغییر میکند. نسل جدید در زمینه ترندهای موسیقی، ترندهای شیک جواهرات، اکسسوری های مد روز و .. اطلاعات کاملی دارند. شاید به همین دلیل اینکه یک هدیه ای بخرید که آنها دوست داشته باشند کار دشواری است. اگر میخواهید هدایایی بخرید که همه نوجوانان آن را دوست داشته باشند، لیست زیر مناسب شماست.

ایرپاد

از آنجایی که نوجوانان علاقه زیادی به موسیقی دارند، شاید ایرپاد گزینه مناسبی برای آنها باشد. ایرپاد یکی از هدایایی است که مطمئنا همه نوجوانان عاشق آن هستند. البته بهتر است در ابتدا مطمئن شوید که این موضوع لطمه ای به گوش های آنان و یا حتی درس هایشان وارد نمیکند. با تنوع برندهایی که وجود دارد، قیمت های مختلفی از ایرپاد در دسترس شما است.

تبلت

امروزه با گسترش کلاس های آنلاین و برنامه های آموزشی آنلاین متنوع، شاید تبلت یکی از بهترین هدایایی است که میتوانید به نوجوانان بدهید.

ساعت مچی

شاید کمتر نوجوانی را بتوان پیدا کرد که از ساعت مچی بدش بیاید. همچنین ساعت مچی یکی از هدایایی است که به طرز شگفت انگیزی برای افراد کاربردی است. نوجوانان به دلیل آنکه ساعت های طولانی در مدرسه و یا کلاس های آموزشی هستند، نیاز بیشتری به ساعت مچی و دانستن زمان دارند. با مدل های مختلف و برندهای متفاوت زنانه و مردانه ای که وجود دارد، به راحتی میتوانید مدل موردعلاقه فرزند دلبندتان را برای روز نوجوان انتخاب کنید.


اگر قصد خرید ساعت مچی برای هدیه روز نوجوان دارید، وارد لینک روبرو شوید: ساعت مچی


کتاب

کتاب ها هدایای ارزشمندی هستند چرا که میتوانند متفکرانه باشند و شما را به تفکر وادارند. یک کتاب خوب میتواند به مردم کمک کند تا چیزهایی را بیان کند که بیان آنها در کلمات سخت است. همه کتاب ها از هدایای دیگر بسیار بهتر هستند. کتاب شما را چاق نمیکند، پژمرده نمیشوند، یک اندازه هستند و از جوراب هم بسیار جالب تر هستند:). همچنین کتاب ها ارزش مادی بسیار بالایی دارند و تا آخر عمر برای شما باقی میمانند و کتاب های خوب میتوانند ایده هایی را در ذهن شما ایجاد کنند که طرز فکر شما را تغییر میدهند و حتی میتوانند تفاوت ایجاد کنند.

امتیاز دهید
نوشته ایجاد شد 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا
×