هالووین ۱۴۰۳ | تیک تاک گالری

جشن هالووین ۱۴۰۳ چه‌ روزی است؟ تاریخ هالووین چیست؟

جشن هالووین هر‌ساله در روز ۳۱ اکتبر، در بسیاری از کشور‌های دنیا جشن‌ گرفته‌می‌شود. تاریخ جشن هالووین در ایران ۱۰ آبان ۱۴۰۳ است. هالووین جشن «همه عیدها»، جشنی اسرارآمیز، برای یاد و احترام مردگان است که از مراسم‌های گوناگون ترکیب شده‌است. این جشن در طول تاریخ تکامل یافته‌است. از جشنواره باستانی سلتی تا مراسم رومی، مراسم مذهبی کلیسا و در نهایت به صورت جشن هالووین ترسناک امروزی درآمده‌است. هالووین ۱۴۰۳، جشن پر‌ رمز‌و‌راز، با تاریخچه‌ای ناگفته‌است. با ما همراه باشید تا داستان‌های پشت این جشن عجیب‌و‌غریب و هیجان‌انگیز را بیشتر بشناسیم. در ادامه به تاریخچه جشن هالووین، آداب و‌رسوم این جشن و ساعت هالووینی می‌پردازیم.

هالووین چیست؟ / تاریخچه جشن هالووین

این جشن هیجان انگیز دارای تاریخی بس طولانی است. مطالعه حکایت هالووین خالی از لطف نیست. به راستی هالووین چیست؟  سر‌آغاز جشن هالووین به جشن باستانی سلت‌ها،  به نام سامهین (Samhain) در ۲۰۰۰ هزار سال قبل برمی‌گردد. سلت‌ها که در مناطق کشورهای انگلستان و ایرلند امروزی زندگی می‌کردند، آغاز سال نو را در روز اول نوامبر جشن می‌گرفتند.

 این روز، پایان تابستان و برداشت محصول و آغاز زمستان تاریک و سرد بود. سلت‌ها بر این باور بودند که در شب قبل از سال جدید، مرز بین دنیای زنده‌ها و مرده‌ها محو می‌شود. آن‌ها در شب ۳۱ اکتبر، جشن سامهین را جشن می‌گرفتند. اعتقاد بر این بود که در طول جشنواره سامهین ارواح کسانی که مرده بودند، برای بازدید از خانه‌های خود به زمین باز‌می‌گشتند.

مردم برای سرمای زمستان و دور کردن ارواح شیطانی، بر روی تپه‌ها آتش می‌گذاشتند. گاهی اوقات ماسک‌ها و لباس‌های مبدل دیگری می‌پوشیدند تا توسط ارواح که تصور می‌شد در آنجا حضور دارند شناسایی نشوند. از این طریق بود که موجوداتی مانند جادوگران، هوبگوبلین‌ها، پری‌ها و شیاطین با آن روز مرتبط شدند. همچنین تصور می شد که این دوره برای پیشگویی در اموری مانند ازدواج، سلامتی و مرگ مناسب است. هنگامی که رومی‌ها، سلت‌ها را در قرن اول میلاد فتح کردند، جشن‌های خود را به نام فرالیا، به یاد مرگ مردگان، پومونا و الهه محصول اضافه‌کردند.

برای بزرگداشت این رویداد، کشیشان سلتی آتش‌کده‌های مقدس عظیمی می‌ساختند. مردم به عنوان قربانی، محصولات و حیوانات خود را برای خدایان سلتی می‌سوزاندند. در طول جشن، سلت‌ها لباس‌هایی می‌پوشیدند که معمولاً از سر و پوست حیوانات تشکیل می‌شد و سعی می‌کردند از اقبال یکدیگر بگویند.

جشن هالووین ۱۴۰۳ چیست | تیک تاک گالری

هالووین، ریشه در روم باستان

تا سال ۴۳ پس از میلاد، امپراتوری روم اکثریت قلمرو سلتیک را فتح‌کرد. در طول ۴۰۰ سالی که آن‌ها بر سرزمین‌های سلتیک حکومت کردند، دو جشن با منشأ رومی و جشن سنتی سلتی Samhain ترکیب شد. اولین روز فرالیا بود، روزی در اواخر اکتبر که رومی‌ها به طور سنتی درگذشت مردگان را گرامی‌داشتند. روز دوم روز بزرگداشت پومونا، الهه رومی میوه‌ها و درختان بود. نماد پومونا سیب است. ترکیب این جشن در Samhain احتمالاً سنت «سیب» را توضیح می‌دهد. که امروزه در هالووین نیز انجام می‌شود.

هالووین ریشه در مسیحیت

در ۱۳ مه قرن هفتم پس از میلاد، پاپ بونیفایس چهارم، پانتئون را در رم به افتخار همه شهدای مسیحی وقف کرد و جشن کاتولیک روز «همه شهدا» در کلیسای غربی برپا شد. پاپ گرگوری سوم بعداً جشنواره را گسترش‌داد و همه مقدسین و همچنین همه شهدا را در بر‌گرفت و مراسم را از ۱۳ می به ۱ نوامبر منتقل‌کرد.

در قرن نهم، نفوذ مسیحیت در سرزمین‌های سلتی گسترش یافت، جایی که به تدریج با آیین‌های سلتی ترکیب شد و جایگزین آن شد. در ۱۰۰۰ سال پس از میلاد مسیح، کلیسا روز ۲ نوامبر را روز «همه ارواح»، روزی برای گرامیداشت مردگان نامید. امروزه اعتقاد بر این است که، کلیسا در تلاش بود تا جشن سلتیک مردگان را با یک تعطیلات مرتبط و مورد تایید کلیسا، جایگزین‌کند.

روز مقدسین تبدیل به یک شب مقدس شد، که کلمه “هالووین” از آن شکل گرفت. در پایان قرون وسطی، روزهای سکولار و مقدس با هم ادغام‌شدند. هالووین «همه مقدسات»، همچنین معروف به عید مسیحیان غربی، در این روز برگزار می‌شود.

جشن هالووین در کشور‌های غربی

این جشن در آغاز برگزاری مراسم عید همه مقدسین (Allhallowtide) بوده‌است. زمانی در سال دینی که به یاد مردگان از جمله مقدسین، شهدا و تمام مومنان بوده‌است. در فرهنگ عامه امروزی، این روز به جشن وحشت تبدیل شده‌است. همراه با جشن‌های دیگر، جشن هالووین تا حد زیادی در میان استعمارگران اولیه آمریکایی ممنوع بود. اگرچه در دهه ۱۸۰۰ جشنواره‌هایی ایجاد شد که برداشت محصول را مشخص می‌کرد و عناصر هالووین را در برمی گرفت. هنگامی که تعداد زیادی از مهاجران از جمله ایرلندی‌ها در اواسط قرن نوزدهم به ایالات متحده‌رفتند، آداب و‌رسوم هالووین خود را با خود بردند. در قرن بیستم هالووین به یکی از تعطیلات اصلی ایالات متحده، به ویژه در میان کودکان تبدیل شد.

امریکا در جشن هالووین ۱۴۰۳ | تیک تاک گالری

جشن‌های خانگی شامل آیین‌های فال‌گیری شامل سیب، آجیل و آتش‌سوزی بود. این آتش‌‌‌ها را به عنوان محافظ و تطهیرکننده در نظر‌داشتند. در قرن شانزدهم، مومیایی و لباس پوشیدن بخشی از جشنواره شد. مردم خانه به خانه می‌رفتند و برای غذا آیه می خواندند. در بخش‌هایی از ایرلند و اسکاتلند اعتقاد بر این بود که جعل هویت ارواح یا پوشیدن لباس مبدل، از آنان محافظت می‌کند. شوخی‌ها و لباس‌ها در جشن هالووین به‌ویژه در قرن هجدهم در مناطق سلتیک‌زبان رایج بود و در قرن بیستم به انگلستان گسترش یافت. برای شوخی از شلغم‌های توخالی به‌عنوان فانوس استفاده می‌کردند که بعداً به عنوان فانوس جک شناخته شد. اعتقاد بر این بود که این فانوس‌ها نشان‌دهنده یا دفع ارواح شیطانی هستند.

در جشن هالووین ۲۰۲۴ چه می‌کنند؟

در تمام طول ماه اکتبر، خواربارفروشی‌ها مقادیر زیادی آب‌نبات می‌فروشند. مردم فانوس‌های جک در حیاط تزئین می‌کنند. ساعت‌ها صرف ایجاد لباس‌های ترسناک (یا احمقانه) می‌کنند تا در هالووین ظاهر شوند. در حالی که ۳۱ اکتبر در بسیاری از نقاط جهان جشن گرفته‌می‌شود، هیچ‌کجا مانند ایالات متحده، هالووین را جشن نمی‌گیرد. در اینجا پنج سنت رایج و سرگرم کننده هالووین وجود دارد که برایتان در زیر آورده‌ایم.

جشن هالووین ۱۴۰۳ | تیک تاک گالری

ساخت فانوس جک

در طول جشن هالووین، تقریباً در هر ایوان جلو درب، فانوس‌های جک را خواهید دید. کنده‌کاری کدو‌تنبل یا ساختن فانوس جک، یکی از فعالیت‌های مورد‌علاقه مردم در ایالات‌متحده در جشن هالووین ۲۰۲۴ است. در واقع آنقدر محبوب است که شهری در نیویورک وجود دارد که یک نمایشگاه کامل را به کدو‌تنبل اختصاص داده‌است: شعله بزرگ جک-و-فانوس!

طرز ساخت فانوس کدو‌تنبل

برای بسیاری از خانواده‌ها، حکاکی کدو‌تنبل یک مصیبت است. ابتدا یک کدو‌تنبل خریداری کنید. هنگامی که بالای کدو‌تنبل را سوراخ کردید، تمام دانه‌های داخل کدو را بردارید تا کاملا توخالی شود. سپس، یک چهره‌شبح وار، با چشم‌های مثلثی و یک لبخند ترسناک حک کنید. برای تکمیل همه چیز، یک شمع داخل آن قراردهید تا چهره درخشان‌شود!

پوشیدن لباس‌ جشن هالووین

یکی از بهترین قسمت‌های هالووین ، لباس پوشیدن‌است. در روزها و هفته‌های منتهی به تعطیلات، از دیدن افرادی با لباس‌های کامل در بیرون و اطراف امری عادی‌است. از مومیایی‌ها، ارواح و زامبی‌ها گرفته تا شخصیت‌های کارتونی و حیوانات، انواع لباس‌های دیوانه‌وار، مشاهده خواهد‌شد. در شهر نیویورک، یک رژه کامل برای نشان دادن خلاقیت لباس اختصاص داده‌شده‌است! بسیاری از جوامع رویدادهای سرگرم کننده ای مانند این برگزار می‌کنند تا به کودکان و بزرگسالان اجازه دهند تا لباس‌های عجیب خود را بپوشند و جشن بگیرند.

مهمانی‌های جشن هالووین

از دهه ۱۸۰۰، بزرگسالان هالووین را با برگزاری مهمانی‌های هالووینی جشن می‌گیرند. آن‌ها خانه را با دکور ترسناک، چه در بیرون و چه در داخل، تزئین می‌کنند. دوستان  خود را دعوت می‌کنند(تا زمانی که لباس بپوشند)، و معمولاً به موسیقی شبح‌آور گوش می‌دهند، کودکانی را که در حال حقه‌بازی هستند تحسین می‌کنند و فیلم‌های ترسناک تماشا می‌کنند. همچنین می‌توانید بازی‌های سنتی هالووین، مانند گرفتن سیب، فال‌گویی یا تخته‌های ویجا۱ را در مهمانی‌های هالووین بیابید، که همگی ریشه‌های عمیقی در تاریخ هالووین دارند.

رسم سیب خوردن در جشن هالووین ۲۰۲۴

سیب خوردن در واقع یک رسم رومی از روز پومونا است. که احتمالاً در زمان حمله رم به بریتانیا در رسم سلتیک پذیرفته شده‌است. سیب در بسیاری از سنت‌ها با باروری و فال‌گیری همراه بوده‌است و این بازی نیز تفاوتی ندارد. در اصل برای پیشگویی شوهر آینده یک زن استفاده می‌شد. به یاد داشته‌باشید که سنت فال در این دوران به کشیشان دروید سلتیک باز می‌گردد.

حقه یا هدیه‌دادن

نام این سنت عجیب به نظر می‌رسد و خود این سنت شاید حتی عجیب‌تر باشد! حقه زدن در عصر روز ۳۱ اکتبر اتفاق می‌افتد. پس از پایان روز مدرسه، کودکان احمقانه‌ترین و وحشتناک‌ترین لباس‌های خود را می‌پوشند. سپس آن‌ها در اطراف محله خود قدم می‌زنند و با گفتن “حقه یا هدیه دادن!” هالووین ۲۰۲۴ را جشن می‌گیرند. این یک راه سرگرم‌کننده برای جامعه است تا به طور جمعی تعطیلات را جشن بگیرند، و فرصتی فوق العاده برای بچه‌ها تا لباس شخصیت‌ها یا ابرقهرمانان مورد علاقه خود را بپوشند.

بازدید از خانه‌های خالی از سکنه

این رسم بسیار عجیب به نظر می‌رسد، درست است؟ چرا کسی عمداً از یک خانه روح‌زده بازدید می‌کند؟ در جشن هالووین ۲۰۲۴ مکان‌های زیادی را در ایالات‌متحده، به پیچ‌و‌خم‌های وحشت تبدیل می‌کنند. خانه‌های روح‌زده معمولاً مضامین ترسناکی دارند؛ مانند دلقک‌ها. اما گاهی اوقات موضوعات هولناک مختلفی را کنار هم می‌آورند تا ترسناک‌ترین تجربه ممکن را ایجاد‌کنند.

بازگویی داستان‌های ترسناک

هالووین ۲۰۲۴ جشنی‌است که با لباس‌‌های ترسناک و خانه‌های خالی از سکنه، کمی حس ترس را القا می‌کند. یکی از راه‌های محبوب برای ترساندن دیگران، بازگویی داستان‌های وحشت در مورد ارواح، هیولاها و موجودات ترسناک است. در اسلیپی هالو، نیویورک، زادگاه نویسنده مشهور واشنگتن ایروینگ، شرکت کنندگان می‌توانند خوانش دراماتیک ویژه‌ای از داستان او، The Legend of Sleepy Hollow را بشنوند. این نمایش توسط بازیگرانی اجرا می‌شود که می‌دانند چگونه می‌توانند حس ترس را تا حدی بالا ببرند.

جشن هالووین در ایران ۱۴۰۳

جشن هالووین در کشور‌‌های مختلفی جشن گرفته‌می‌شود. با اینکه در ایران از جشن‌های رسمی محسوب نشده، اما به دلیل محبوبیت زیادی که هالووین ۱۴۰۳ در سراسر دنیا دارد، طرفداران خاص خودش را هم در ایران پیدا کرده‌است. جشن هالووین ۱۴۰۳ در ایران، به بهانه ای برای مهمانی‌گرفتن، پوشیدن لباس‌های ترسناک و بامزه، دورهمی با دوستان، تزئین خانه، خوردنی‌های خاص و بازی‌های گوناگون تبدیل‌شده‌است.

۵ ایده برای برگزاری جشن هالووین ۱۴۰۳

  • تزئین خانه در جشن هالووین ۱۴۰۳: تزئین خانه می‌تواند با ریسمان‌های تزئینی، فانوس کدو‌تنبل، ماکت‌های ترسناک مثل جمجمه و اسکلت انجام‌شود. استفاده از نماد‌های خفاش، گربه سیاه، کدوتنبل، عنکبوت در فضای خانه. به کاربردن شمع روی میز‌ها و یا تزئین دیوار‌ها با بادکنک‌‌های سیاه و نارنجی.
  • پوشیدن لباس جشن هالووین ۱۴۰۳: شما می‌توانید یک لباس غیرعادی بپوشید. برای تهیه آن می‌توانید به فروشگاه‌های خاص مراجعه کنید و یا با خلاقیت خود یک لباس ترسناک درست‌‌کنید.
  • گریم صورت در جشن هالووین: صورت خود را با لوازم آرایشی یا رنگ‌های مخصوص گریم بر اساس تم کاستومی(لباس) که انتخاب‌کردید، نقاشی‌کنید.
  • بازی‌های هیجان‌انگیز جشن هالووین: برای بالابردن حس هیجان و یا سرگرمی بیشتر با دوستان و خانواده خود، بازی‌های مختلفی انجام‌دهید. مانند بازی جرئت یا حقیقت.
  • سرگرمی‌های مختلف جشن هالووین ۱۴۰۳: در این شب به همراه دوستان خود می‌توانید، به رقص و پایکوبی بپردازید و یا یک فیلم ترسناک ببینید.
 تزئین خانه در جشن هالووین ۱۴۰۳ | تیک تاک گالری

ساعت جشن هالووین

هالووین ۲۰۲۴، جشنی که هر نوع لباس و اکسسوری عجیبی، عادی است! در این جشن اکسسوری‌های مختلفی مانند ساعت مچی، می‌توان داشت. اکنون یک مجموعه‌‌ی ترسناک و برجسته‌، از بهترین ساعت‌های هالووینی را به شما معرفی می‌کنیم.

برند ریچارد میل مدل Richard Mille RM 052 Skull Tourbillon

برندهای بسیاری از ساعت‌های لوکس، نشان نمادین جمجمه را در خود دارند. ریچارد میل به معنای واقعی کلمه آن را با خود ساعت یکی کرده‌است. در صفحه ساعت پایه و پل‌های تیتانیوم درجه ۵ ساخته‌شده‌است. نگاه دقیق‌تر نشان می‌دهد که بین فک‌های بالا و پایین اسکلت، یاقوت توربیلون را چسبانده‌اند. در حالی که پشت آن در واقع پل مرکزی کالیبر را تشکیل می‌دهد. این ساعت با جنس تیتانیوم، به ساعت اجازه‌می‌دهد تا به خوبی در اطراف مچ حرکت‌کند. با ارائه ۵۰ متر مقاومت در برابر آب، ساعت بی‌نظیری را ارائه‌می‌دهد. نماد اسکلت ساعت حس ترس را القا می‌کند.این نماد به طرز عجیبی یادآور جشن هالووین است.

ساعت جشن هالووین برند ریچارد میل | تیک تاک گالری

برند برایتلینگ مدل  Superocean Automatic 42 Kelly Slater

از ویژگی‌های بارز این مدل :

  • فولاد ضد زنگ
  • ۳۰۰ متر مقاومت در برابر آب
  • ذخیره نیرو تقریبا ۳۸ ساعت

از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این ساعت، می‌توان به درخشش خیره کننده قاب دایره‌ای و نشانگراعداد زخیم اشاره‌کرد. ساعت با ضخامت ۴۲ میلی‌متر از فولاد ضد‌زنگ است. این ساعت با یک قاب پیچ‌دار و همینطور تاج پیچ‌دار محکم شده‌است. این قابلیت مقاومت باورنکردنی ۳۰۰ متری در برابر آب را تضمین می‌کند.

ساعت جشن هالووین مدل برایتلینگ | تیک تاک گالری

صفحه داخلی به رنگ کدو‌تنبل، هارمونی مناسبی با صفحه سفید استخوانی گرد اطراف آن دارد. ترکیب نارنجی و مشکی صفحه، یادآور جشن هالووین است. عقربه دقیقه شامل یک نشانگر مربع حجیم است که با نشانگرهای ساعت درشت (به شکل مربع و مستطیل) پیوند می‌خورد. ساعت برایتلینگ توسط کالیبر ۱۷ نیرو می‌گیرد. با ارائه ذخیره انرژی فوق‌العاده ۳۸ ساعت است. همچنین این مدل به ۲۶ جواهر نیز داده‌شده‌است.

برند فردریک کنستانت مدل Highlife Heart Bea

ساعت جشن هالووین ۱۴۰۳ فردریک کنستانت | تیک تاک گالری

این ساعت قلب تپنده‌اش را به شما نشان می‌دهد! یک ساعت مردانه که باید واقعاً دیده‌شود تا از توجه بی عیب‌و‌نقص طراحی آن به جزئیات‌، قدردانی شود. ویژگی‌های این ساعت از جمله یک قاب فولادی ضد زنگ صیقلی، قاب پشتی شفاف و کریستال یاقوت کبود محدب ضد تابش است. صفحه مشکی با یک کره تلطیف‌شده، عقربه‌ها و اندیس‌های نقره‌ای تزئین‌شده‌است. و در مرکز زیر ساعت ۱۲، یک دیافراگم باز حرکت درونی – قلب تپنده واقعی – این ساعت خارق‌العاده را نشان‌می‌دهد. این ساعت با طراحی خاص و عحیب خود، یادآور جشن هالووین است.

برند سیکو مدل SBGW321 – Nishikigoi از کالکشن گرند سیکو

ساعت هالووین سیکو گرند سیکو | تیک تاک گالری

از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این ساعت می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد:

  •  صفحه مارپیچی زیبا
  • ذخیره انرژی و فرکانس قوی
  •  الهامی از میراث ژاپنی

این ساعت صفحه قرمز رنگ آن از ماهی کوی ژاپنی(کپور زینتی) الهام گرفته‌‌است. همچنین به طرز ماهرانه‌ای با روکش صیقلی و برس‌کاری‌شده تکمیل شده‌است. مجهز به یک قاب پیچ‌دار در کنار یک کریستال جعبه‌ای شکل است. با ‌۱۰۰ متر مقاومت در برابر آب که مربوط به استحکام و دوام قطعات می‌شود. این ساعت با بند چرمی تمساح مشکی، از نظر ما یک اکسسوری عالی برای لباس شیطانی یا لباس کنت دراکولا در جشن هالووین ۲۰۲۴ خواهد‌بود. با این ساعت روی مچ دستتان، بسیار زیبا به نظر خواهید‌رسید.

برای مشاهده مدل‌های دیگر برند سیکو وارد صفحه اصلی فروشگاه تیک تاک گالری شوید : ساعت سیکو

جمع بندی

جشن هالووین ۲۰۲۴ یکی از محبوبیت‌ترین جشن‌های دنیا است. این جشن هر ساله در ۳۱ اکتبر در بسیاری از کشور‌های دنیا برگزار می‌شود. جشن هالووین در آغاز برگزاری مراسم عید همه مقدسین (Allhallowtide)، زمانی در سال دینی که به یاد مردگان، از جمله مقدسین، شهدا و تمام مومنان گذشته بوده‌است. جشن هالووین در فرهنگ عامه امروزی، به جشن وحشت تبدیل شده‌است. همچنین مردم در ایران این جشن را به بهانه‌ای برای شادی و دورهمی جشن می‌گیرند. ما در این مقاله سعی‌کردیم تا ابعاد بسیاری از این جشن جهانی را مورد بررسی قرار‌دهیم. امیدواریم اوقات خوشی را در این شب با دوستان‌و‌خانواده خود سپری کنید!

منابع

/chronohunter.com/chronicles/the-spookiest-halloween-watches

wikipedia.com

feldmarwatch.com/top-10-watches-for-halloween

www.history.com

www.britannica.com

پاورقی

  1. ویجا یک بازی تخته بردی نسبتاً جدید است که در سال ۱۹۸۱ به وجود آمد و به سرعت به عنوان راهی برای صحبت با مردگان مورد استفاده‌قرار گرفت. ↩︎

سوال ۱: تاریخ هالووین ۱۴۰۳ چه روزی است؟

روز پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۳ شمسی، مقارن با ۳۱ اکتبر سال ۲۰۲۴ روز هالووین است.

سوال ۲: در جشن هالووین چه می کنند؟

در جشن هالووین، معمولا با پوشیدن لباس‌های عجیب، گریم صورت، خوردن تنقلات و بازی‌های دسته‌جمعی جشن می‌گیرند.

سوال ۳: جشن هالووین چه‌روزی است؟

جشن هالووین هر ساله در ۳۱ اکتبر سال میلادی برگزار‌ می‌شود.

سوال ۴: هالووین کی است به تاریخ ایران؟

هالووین در ایران، مصادف با پنجشنبه ۱۰ آبان سال ۱۴۰۳ شمسی شده‌است.

امتیاز دهید
نوشته ایجاد شد 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا
×