ساعتم رو به کدوم دستم ببندم؟

احتمالا با این واقعیت آشنا هستید که مچ دست چپ، مچ درست برای بستن ساعت است اما این موضوع که ساعت مچی را باید به کدام دست ببندیم، بحثی است که همیشه مطرح است؛ به خصوص در سال‌های اخیر که فضای مجازی گسترش یافته است و عکس‌هایی را میبینیم که بعضی افراد ساعت خودشان را به روی مچ راست می‌بندند و تصور می‌کنیم که کار اشتباهی انجام داده‌اند. اما آیا قانون خاصی برای بستن ساعت مچی وجود دارد؟ کدام دست برای بستن ساعت مچی بهتر است؟ افراد معروف ساعت را در کدام دست می‌بندد؟ مردان و زنان در کدام دست ساعت را میندازن؟ حتما تا انتها همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله تیک تاک به این موضوع جذاب و بحت برانگیز بپردازیم.

ساعت را در کدام دست می اندازند؟

مچ دست چپ برای بستن ساعت درست است و اکثر افراد ساعت را در دست چپ می‌اندازند؛ اما این می‌تواند با توجه به سبک زندگی و سلایق افراد متفاوت باشد. به طور مثال، افراد راست دست ساعت را روی مچ دست چپ می اندازند و افراد چپ دست روی دست راست خود ساعت را می بندند، دلیل آن هم این است که نمی‌خواهند دست فعالشان، دستی که ساعت را هم نگاه می‌کنند باشد. در ادامه دلایل، مزایا و معایت هر روش را ذکر خواهیم کرد.

بستن ساعت دست راست

انداختن ساعت در دست راست خیلی غیرمتداول نیست، بسیاری از افراد مخصوصا چپ دست‌ها تمایل دارند ساعت مچی را در دست راست خود (دست غیرغالب) ببندند، به همین دلیل برخی از برند‌ها ماند تیودور، ساعت‌هایی برای افراد چپ دست ساخته‌اند که تاج آن (پیچ ساعت برای تنظیم) در سمت چپ تعبیه شده که چپ دستان راحت‌ بتوانند ساعت خود را تنظیم کنند. همچنین بسیاری از افراد راست دست نیز طبق عادت یا به دلایل شخصی خود ساعت را در دست راست می‌بندند که هیچ اشکالی ندارد. بسیاری از چپ دستان نیز ساعت را در دست چپ خود میبندند که آن‌هم اشکالی ندارد.

ساعتم رو به کدوم دستم ببندم؟
ساعتم رو به کدوم دستم ببندم؟

هنگامی که اکثر افراد یک کار واحد را انجام می‌دهند، این موضوع تبدیل به یک عرف می‌شود. همانطور که امروزه راست دست بودن به دلیل اینکه قریب بر ۹۰ درصد افراد کره زمین دست غالبشان راست است، یک عرف شناخته می‌شود. اکثر افراد راست دست، ساعت مچی خودشان را بر روی دست چپ میبندند، این موضوع به عنوان روش صحیح بستن ساعت مچی شناخته می‌شود. از آنجایی که چپ دست‌ها همیشه در جامعه به عنوان اقلیت شناخته می‌شوند، احتمالا قانون بستن ساعت مچی توسط یک فرد راست دست ابداع شده‌است. اما مهم‌ترین بخش در مورد “هنجار” بستن ساعت مچی بر روی مچ دست چیزی نیست که اگر کسی یک روز گفت باید اینطور باشد و بقیه طبق نظر او عمل کنند. این موضوع کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید طبق سبک زندگی و عادت خود به هر شکلی که می‌خواهید استفاده کنید.

دلایل بستن ساعت مچی بر روی دست راست

با اینکه بسیاری از افراد راست دست هستند، همچنان ترجیح می‌دهند از دست غالب خودشان برای بستن ساعت مچی استفاده کنند. در ادامه به دلایل مختلفی که یک شخص از دست راست برای بستن ساعت مچی استفاده می‌کند اشاره خواهیم کرد:

ترجیحات شخصی

برخی از افراد ترجیح می‌دهند ساعت مچی خودشان را به جای دست چپ روی دست راست بی‌اندازند. اولین علت این موضوع راحتی شخص و سپس داشتن یک موضوع شخصی و یا ترجیح او به بستن در دست راست است.

سنت خانوادگی

در برخی خانواده‌ها، بستن ساعت مچی در دست راست سنتی است که نسل به نسل منتقل شده‌است. این می‌تواند راهی برای بزرگداشت سابقه خانوادگی یا احساس نزدیکی با سابقه و ریشه خانواده او باشد.

دلایل روانی

برخی از افرد بستن ساعت مچی به دور دست راست را با ویژگی‌های خاصی مانند اعتماد به نفس، متفاوت بودن و یا قدرت مرتبط می‌دانند. این همچنین می‌تواند یک روش برای برجسته کردن شخصیت در بین افراد دیگر باشد.

مردان ساعت را در کدام دست می بندند
مردان ساعت را در کدام دست می بندند

ژنتیک

برخی از افراد ممکن است از اینکه ساعت را به دور مچ دست چپ خود ببندند احساس ناراحتی کنند چرا که با ویژگی های ژنتیکی خانواده آنها مغایرت دارد. به عنوان مثال اگر خانواده آنها یک ویژگی غالب راست دستی دارند، بستن ساعت مچی به دست راست ممکن است برای آنها طبیعی‌تر باشد.

هنجارهای فرهنگی

در برخی از فرهنگ‌ها، بستن ساعت مچی به دست راست یک هنجار و یا سنت است. به عنوان مثال در کشور هند، معمولا مردان ساعت را به دور دست راست خود میبندن و زنان آن را به دور دست چپ خود می‌بندند.

دلتنگی و یا دلایل احساسی

برخی از افراد ممکن است به دلیل خاطره و یا تجربه خاصی که مرتبط به آن است، ساعت را در دست راست خود ببندند. به عنوان مثال ممکن است ساعت مچی را به عنوان هدیه دریافت کرده باشند یا در یک رویداد مهم از آن استفاده کرده باشند.

بستن ساعت مچی در دست راست توسط سلبریتی ها

این قاعده وجود دارد که مردان ساعت را به دست چپ و زنان ساعت مچی را به دست راست میبندند. اما چه کسی دوست ندارد برجسته باشد؟ این موضوع فقط برای منحصر به فرد بودن نیست بلکه در مورد راحتی است. بسیاری از سلبریتی‌ها این قاعده و عرف بستن ساعت مچی به دور مچ دست چپ را شکسته‌اند. در اینجا به برخی از این سلبریتی‌ها که ساعت را به دست راست خود می‌بندند اشاره خواهیم کرد.

امینم ساعت را به کدام دست می‌بندد؟

آیا کسی هست که این رپر آمریکایی را نشناسد؟ احتمال بسیار نادری وجود دارد که شما این رپر معروف را نشناسید. اما شاید نکته ای که تا به حال متوجه نشده باشید این است که او همیشه ساعت‌هایش را در دست راست خود میاندازد. برخی احتمال می‌دهند که چون او با دست چپ میکروفون را می‌گیرد ساعتش را هم دست راست میبندد که راحت‌تر باشد.

بستن دست راست ساعت امینم
بستن دست راست ساعت امینم

دیوید بکهام ساعت را به کدام دست می‌بندد؟

دیوید بکهام یکی از ستاره‌های فوتبال است که به شدت بر روی خالکوبی و مدل‌های ساعت خودش تمرکز می‌کند تا مکمل یکدیگر باشند. اگرچه دست غالب در بازی فوتبال چندان اهمیتی ندارد، اما بکهام یکی از شخصیت‌هایی است که ساعت را در دست راست خود می‌بندند.

دیوید بکام کدام دست ساعت را میبندد؟
دیوید بکام کدام دست ساعت را میبندد؟

شاهرخ خان ساعت رو کدوم دست میبنده؟

شاهرخ خان سال‌هاست که در این صنعت فعالیت می‌کند و در سراسر جهان طرفدار دارد. حتی می‌گویند برخی از افراد در مناطق هند او را می‌پرستند. طرفداران او هیچگاه ساعتی را در دست چپ او نمی‌بینند. به یاد داشته باشید که هنگام بستن ساعت مچی، هیچ قاعده و قانون کلی وجود ندارد؛ اما برای طرفداران یک سلبریتی اینکه او ساعت مچی را در دست راست ببندد کافی است تا از او پیروی کنند.

بستن دست راست ساعت مچی شاهرخ خان
بستن دست راست ساعت مچی شاهرخ خان

مزایای بستن ساعت مچی بر روی دست چپ

گفته شد که بستن اصولی ساعت مچی رو دست چپ است و اکثر افراد راست دست ساعت خود را بر مچ دست چپ میندازند. اینکه بتوانید مچ دست صحیح را برای بستن ساعت مچی خود انتخاب کنید بسیار مهم است. دلیل استفاده از ساعت مچی، علاوه بر اینکه به لباس شما جذابیت می‌بخشد، به شما زمان را هم می‌گوید. تمامی مواردی که در اینجا گفته می‌شود، مختص افراد راست دست است زیرا تمامی این قواعد توسط افراد راست دست به وجود آمده‌اند. اما اگر شما چپ دست هستید، برخلاف تمام باورها و عقاید، باید ساعت مچی خودتان را بر روی دست راست ببندید. همچنین در هنگام خرید ساعت مچی، اطمینان حاصل کنید که طراحی ساعت مچی به گونه‌ای باشد که بتوانید برای اینکه به هر دو دست ببندید از آن استفاده کنید و توانایی تنظیم ساعت مچی در دست چپ هم داشته باشید.

بستن ساعت مچی در دست چپ مزایای مهم و جالبی دارد از جمله:

دست غالب شما، از دست دیگر فعال‌تر است!

شاید از این دلیل بتوان به عنوان یک دلیل کلیدی برای بستن ساعت مچی بر روی دست غیرغالب نام برد. از آنجایی که اکثر افراد از دست غالب خودشان بیشتر استفاده می‌کنند و یا فعالیت بیشتری با آن دارند، پس امکان ضربه و یا خط و خش افتادن بر روی صفحه ساعت زیاد می‌شود. مثلا اگر شما راست دست هستید و ساعت خودتان را بر روی دست راست میبندید، این موضوع ممکن است مانع از نوشتن، کار کردن و یا حرکت آسان مچ دست شما شود. همچنین احتمال آسیب به ساعت نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل بهتر است ساعت مچی را بر روی دست غیرغالب ببندید تا مشکلی در کار کردن شما به وجود نیاورد.

ساعت دست چپ یا راست
ساعت دست چپ یا راست

تنظیم ساعت راحت‌تر است!

تاج اکثر ساعت‌ها در سمت راست قاب ساعت قرار دارند و اگر ساعت خود را در دست چپ می‌بندید به راحتی می‌توانید تاج ساعت را بیرون بکشید و ساعت را تنظیم نمایید؛ در مقابل اگر ساعت را در دست راست خود ببندید، تغییر ساعت عملا غیرممکن است. برای انجام این کار نیاز دارید که ساعت را از دور دستتان باز کنید و بعد آن‌را تنظیم کنید.

نگاه کردن به ساعت راحت‌تر است!

افراد راست دست، بیشتر کارهای خود را با دست راست انجام می‌دهند. اگر شما ساعت خود را به دست راست انداخته باشید، چک کردن ساعت حین انجام کار کمی سخت است، اما با بستن ساعت به دست چپ، به راحتی زمان انجام کار نیز می‌توانید ساعت را نگاه کنید.

ساعت رو کدوم دست میبندن
ساعت رو کدوم دست میبندن

برای موتور ساعت بهتر است!

از آنجایی که شما راست دست هستید و دست راست شما فعال‌تر است، به ناچار در هنگام حرکت، موتور ساعت حرکات بیشتری را تجربه خواهد کرد. اکثر ضربه‌ها و شوک‌ها باعث سایش موتور ساعت می‌شوند، به خصوص ضربه‌های سخت که می‌توانند به موتور ساعت آسیب بزنند و یا حتی آن‌را به طور کامل از بین ببرند. به عنوان مثال اگر کار شما فنی است و با چکش سر و کار دارید، با هر تکانی که شما هنگام ضربه زدن با چکش وارد می‌کنید، ساعت شما فرسوده‌تر می‌شود. همین امر در مورد ورزش‌های مختلف مانند بازی تنیس، پرتاب نیزه و غیره هم صدق می‌کند.

ساعت را در کدام دست می اندازند
ساعت را در کدام دست می اندازند

شما از ساعت خود در برابر آسیب محافظت می‌کنید!

این نکته را نباید از یاد ببریم که دنیا برای راست دست ها ساخته شده است. به عنوان مثال دستگیره در، قیچی، موس کامپیوتر، ساعت مچی و غیره همگی برای افراد راست دست طراحی می‌شوند. در بسیاری از موارد، افراد چپ دست ممکن است از بازوی راست خود هم زیاد استفاده کند. به همین دلیل ممکن است که ساعت شما دچار خراشیدگی و یا آسیب شود. اگر از بند ناتو در ساعت مچی خودتان استفاده کنید، به دلیل بند دولایه‌ای که دارد، ساعت شما همیشه توسط حداقل یک میله فنری نگه داشته می‌شود. درباره انواع بند ساعت مچی اینجا بخوانید.

بستن ساعت مچی به دور مچ دست راست چه معنایی دارد؟

از نظر کاربری، اکثر افراد ساعت مچی را به دور مچ دست غیرغالب خود می‌بندند. با این حال بستن ساعت مچی به دور دست راست می‌تواند در برخی از فرهنگ‌ها معنای خاصی داشته باشد. طبق مقاله ای که در وبسایت timepiece.com منتشر شد، افرادی که ساعت را به دور مچ دست راست خود می‌بندند و صفحه آن را رو به بالا قرار می‌دهند، معمولا خودجوش، رک، با روحیه بالا و شاد هستند. از سوی دیگر افرادی که ساعت را به دور مچ دست چپ خودشان می‌بندند و صفحه ساعت را رو به پایین می‌گذارند، معمولا مسئولیت‌پذیر هستند و تصمیم‌های سریع و منطقی می‌گیرند. اما بهتر است بدانیم که این معانی در همه نقاط جهان یکسان نیست و ممکن است بسته به فرهنگ و زمینه افراد متفاوت باشد.

زنان ساعت را در کدام دست می بندند؟

زنان معمولا ساعت را در دست چپ خود می بندند و به گفته برخی افراد مانند حلقه نامزدی، بستن ساعت مچی هم آداب مخصوص به خودش را دارد. با این حال، دلیل محکمی برای بستن ساعت مچی بر روی مچ دست چپ خانمها وجود ندارد، چراکه بعضی افراد معتقدند زن ها باید ساعت مچی را به دور مچ دست راست خود ببندند که پشتوانه دقیق و علمی نیز ندارد. خانم‌ها ممکن است از ساعت به عنوان اکسسوری استفاده کنند و از این نوع استفاده می‌توان فهمید که چرا برخی از آنان ساعت را به دور مچ دست راست خود می‌بندند. امروزه بستن ساعت مچی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در صنعت مد نیز شناخته می‌شود.

زنان ساعت را در کدام دست می بندند؟
زنان ساعت را در کدام دست می بندند؟

مردان ساعت را در کدام دست می بندند؟

مردان اکثرا ساعت را روی دست چپ خود می بندند که به عنوان قاعده کلی پذیرفته شده است؛ اما برخی مردها به دلایل شخصی یا چپ دست بودن و استفاده از ساعت در دست غیرغالب، ساعت خود را به دست راست میبندند که هیچ اشکالی ندارد.

آیا بستن ساعت مچی بر روی دست چپ پشتوانه علمی دارد؟

خیر، بستن ساعت مچی روی دست چپ پشتوانه علمی ندارد. در سال‌های قبل که ساعت کوارتز و اتوماتیک نبود، مردم مجبور بودند دستشان را بچرخانند تا بتوانند ساعت را ببینند، اما الان نیازی به اینکار نیست واگر ساعت را به دور مچ دست غیرغالب خود ببندید، آسان‌تر می‌توانید زمان را چک کنید. ذکر شد که حدود ۹۰ درصد جمعیت جهان راست دست هستند و بستن ساعت در دست چپ برایشان راحت‌تر است. همچنین هنوز دکمه‌های اکثر ساعت‌ها در سمت راست قاب ساعت قرار دارند.

روانشناسی بستن ساعت مچی

در روانشناسی بستن ساعت مچی، روانشناسان معتقدند افرادی که ساعت مچی را به دست چپ خود می‌بندند در زندگی سعی می‌کنند کارهای روتین انجام بدهند، کمتر اهل نوآوری هستند و شخصیتی قانع دارند؛ در مقابل، افرادی که ساعت را به دست راست خود می‌اندازند، خاص بودن و در معرض توجه بودن را دوست دارند و آنها هنگام تصمیم‌گیری بیشتر منطقی هستند تا احساسی. البته این موارد اثبات شده نیستند و روانشناسی درباره این موارد گمان‌هایی زده‌است، قطعا هرکه ساعت را به دست راست یا چپ انداخت ویژگی‌های ذکر شده را نخواهد داشت.

جمع‌بندی

اینکه ساعت مچی را به دور دست راست و یا چپ ببندید یک امر سلیقه‌ای است. در نظر داشته باشید که مهم‌ترین اصل این است که خودتان را درگیر قواعد و قوانین نکنید و هرطور که راحت هستید ساعت بپوشید. ساعت مچی یکی از اکسسوری‌های مهمی است که شما هر روز از آن استفاده می‌کنید، پس باید با آن احساس راحتی داشته باشید. نکته دیگری که باید مد نظر قرار بدهید، این است که حتما از ساعت مچی اصل استفاده کنید. کیفیت ساعت مچی اصل با ساعت مچی فیک تفاوت زیادی دارد و می‌تواند استایل شما را زیر و رو کند. اگر قصد خرید ساعت مچی اصل دارید، به سایت فروشگاه تیک تاک گالری مراجعه کنید. درصد رضایت مشتریان و سابقه طولانی مدت تیک تاک گالری، گواه کیفیت بالای محصولات این فروشگاه است.

منابع:

honeyfact

teddybaldassarre

سوالات متداول بستن ساعت در کدام دست باید باشد

سوال ۱: ساعت رو کدوم دست میبندن؟

بستن ساعت دست چپ یا راست تفاوت آنچنانی ندارد و چون که اکثر مردم کره زمین راست دست هستند، بستن ساعت مچی روی دست چپ متداول‌تر است. اما در کل این یک موضوع سلیقه‌ای است و نباید خودتان را درگیر قاعده خاصی کنید.

سوال ۲: چرا بعضیا ساعت مچی را روی دست راست میبندند؟

این موضوع دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، عادت‌های خانوادگی، فرهنگ اجتماعی، دلایل شخصی و یا خاطرات شخصی ممکن است داشته باشد.

سوال ۳: کدوم سلبریتی‌ها ساعت مچی را به دست راست میبندند؟

هنرمندان مختلفی قواعد و قوانین بستن ساعت مچی را زیر پا گذاشته‌اند و ساعت مچی را به دست راست می‌بندند. از جمله این سلبریتی‌ها میتوان به شاهرخ خان، دیوید بکهام، امینم و اسکارلت جوهانسون اشاره کرد.

سوال ۴: از کجا ساعت مچی اصل بخرم؟

فروشگاه تیک تاک گالری یک فروشگاه معتبر و آنلاین ساعت مچی با سابقه بالا است که رضایت مشتریان را نیز تا حد بالایی داشته است. تمامی ساعت مچی‌های موجود در این فروشگاه اصل است و به راحتی میتوانید یک خرید مطمئن داشته باشید.

۵ از ۵ - ( ۵ امتیاز )
نوشته ایجاد شد 97

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا
×