سال نو میلادی

سال نو میلادی ۲۰۲۴/ سال نو میلادی چه روزی است؟

اگر به دنبال زمانی برای تفکر برای سال گذشته باشیم و بخواهیم اهداف مشخصی برای سال جدید تعیین کنیم، روز سال نوی میلادی از جمله این روزهای مناسب برای این کار است. سال نو زمان یا روزی است که در آن یک سال تقویمی جدید شروع می شود و سال تقویمی یک افزایش می یابد. بسیاری از کشورها سال نو را با شرکت در مهمانی ها و گردهمایی با دوستان و اقوام و شرکت در سنت ها و آیین مختلف، جشن میگیرند. در بسیاری از فرهنگ ها، روز سال نو با آداب مذهبی مانند شرکت در مراسمات کلیسا سپری میشود. بسیاری از آداب و رسوم سال نو میلادی شامل به ارمغان آوردن رفاه و خوش اقبالی برای دیگران است، مانند «first-footing» و سرو غذاهایی که باعث خوش اقبالی و خوش شانسی میشوند. در ادامه با این روز مهم در کل دنیا بیشتر آشنا خواهیم شد.

تاریخچه سال نو میلادی

بین النهرین( عراق امروزی) مفهوم جشن سال نو را در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد پایه گذاری کرد. این جشن در آن زمان در حدود اواسط بهار و یا همان اواسط ماه مارس برگزار میشد. تقویم رومی اولیه، متشکل از ده ماه بود. در این تقویم اول مارس به عنوان اولین روز سال به حساب می‌آمد. بعد از آن در روم، پیش از مسیحیت و طبق تقویم ژولیانی، این روز را به یانوس یا همان خدای دروازه ها و آغازها که ژانویه هم به نام او نامگذاری شد، اختصاص دادند.

کالندهای ژانویه یا همان اولین روز هر ماه، به عنوان روز افتتاح کنسول های جدید شد، به عنوان سال نو جشن گرفته شد. رومی ها برای سال های طولانی خود را با این کنسولگری ها نه به صورت متوالی تاریخ گذاری میکردند. در سال ۱۵۳ قبل از میلاد، آنها این تاریخ گذاری را با سال تقویمی مطابقت میدادند. بعد از آن این افراد کالندهای ژانویه را به عنوان اولین روز سال خود برگزیدند. با این حال، جشن های خصوصی مردم و مناسبت های مذهبی آنها در ماه مارس سال نو برای مدتی ادامه یافت.

با نگاهی به تاریخ و تقویم گرگوری مسیحیت، روز سال نو جشن نامگذاری و ختنه حضرت عیسی مسیح بود که مسیحیان این روز را جشن میگرفتند. این روز هنوز در کلیسای انگلیکن و لوترن به همین شکل جشن گرفته میشود. در زمان و مکان های مختلف، در سراسر اروپای قرون وسطی، سال نو را در ۲۵ دسامبر به افتخار عیسی مسیح جشن میگرفتند. ۱ مارس به سبک رومی قدیمی و ۲۵ مارس به افتخار روز بانو مریم و عید بشارت منقول به عید پاک جشن میگرفتند. این روزها از نظر نجومی هم مهم بودند؛ زیرا در زمان اصلاحات جولیان، ۲۵ مارس به عنوان اعتدال بهاری و ۲۵ دسامبر به عنوان انقلاب زمستانی شناخته میشود. انقلاب زمستانی از دیرباز زمان جشن در هر فرهنگ سنتی بود.

سال نو میلادی

در میان مشرکان قرن هفتم هلند و فنلاند مرسوم بود که در اولین روز سال نو، هدایایی را مبادله میکردند. در تاریخی که مسیحیان اروپایی، سال نو را جشن گرفتند، هدایای کریسمس را رد و بدل کردند. زیرا روز سال نو در دوازده روز از فصل کریسمس در تقویم مذهبی مسیحی کشورهای غربی بود. در تودور انگلستان، از سال ‍۱۴۸۵ تا ۱۶۰۳، روز سال نو همراه با روز کریسمس و شب دوازدهم به عنوان یکی از سه جشن اصلی در میان دوازده روز جشن کریسمس بود.

در سال ۱۵۸۲، پاپ گریگوری سیزدهم، تقویم میلادی را تنظیم کرد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. بعد از اصلاحاتی که بر روی این تقویم انجام شد، اول ژانویه به عنوان روز سال نو تعیین شد. اگرچه کشورهای کاتولیک تقریبا بلافاصله تقویم میلادی را پذیرفتند، این موضوع به تدریح و در طی سالیان طولانی مورد تایید کشورهای پروتستان قرار گرفت. بیشتر کشورهای اروپای غربی تا حدودی قبل از پذیرفتن تقویم میلادی، ۱ ژانویه را به عنوان روز سال نو به رسمیت شناختند. برای مثال بریتانیایی ها تا سال ۱۷۵۲ آن تقویم اصلاحی را نپذیرفتند.

مراسمات روز سال نو میلادی

با توجه به اینکه اکثر کشورها اکنون از تقویم میلادی به عنوان تقویم واقعی خود استفاده میکنند، روز سال نو با آتش بازی در نیمه شب شروع میشود. از دیگر سنت های جهانی در سال نو میتوان به تصمیم گیری درباره سال آینده و دید و بازدید با دوستان و اقوام است. قبل از سال نو، یک دوره خاطره برای سالی که گذشت وجود دارد. رسانه های مختلف از جمله رادیو، تلویزیون، روزنامه ها و مجلات چاپی و آنلاین، ارائه هایی در پایان سال دارند که تغییرات رخ داده در سال را بررسی میکند.

روز سال نو به طور سنتی، یک جشن مذهبی است، اما از دهه ۱۹۰۰ به یک مناسبت که شب ۳۱ دسامبر یا همان شب سال نو میلادی را جشن میگیرند، تبدیل شد. به عنوان بخشی از این جشن، آتش بازی در نیمه شب، لحظه ای که سال جدید فرا می رسد، برپا می شود. در بسیاری از سنت‌های مختلف مسیحی، مراسم شب نگهبانی (همچنین به نام مراسم شب نگهبانی) در اواخر شب سال نو برگزار می‌شود. مراسم شب نگهبانی این فرصت را برای مسیحیان فراهم می کند تا سالی را که گذشت، مرور کنند و اعتراف کنند و سپس با دعا و تصمیم گیری سال نو برای سال پیش رو آماده شوند.

سال نو میلادی

جشن ها و فعالیت هایی که در ۱ ژانویه در سراسر جهان به عنوان بخشی از روز سال نو برگزار میشود، معمولا شامل رژه ها، کنسرت ها، اوقات فراغت خانوادگی، ورزش، غذاهای سنتی و آتش بازی است. همچنین بسیاری از افراد تصمیماتی که برای سال نو دارند را میگیرند، یک ویژگی یا رفتار نامطلوب در درون خودشان را تغییر دهند و یا زندگی خود را بهبود ببخشند.

در بسیاری از کشورها، در این روز، در سواحل دورهم جمع میشوند و برای جشن سال نو به آب میپرند. این امر به ویژه در کانادا، ایرلند، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و هلند بسیار محبوب است. به این رویداد، غوطه ور شدن خرس قطبی هم میگویند. باشگاه های خرس قطبی در بسیاری از شهرهای نیمکره شمالی در نزدیکی توده های آبی، رسم برگزاری غواصی را دارند.

سال نو میلادی در کشورهای مختلف

در سراسر جهان فرهنگ ها از تغییر تقویم با سنت های سال نو خود استقبال میکنند. در اینجا به برخی از سنت های موردعلاقه کشورهای مختلف برای روز سال نو میلادی اشاره خواهیم کرد.

اسپانیا

در اسپانیا، مرسوم است که ۱۲ دانه انگور در هر ساعت نیمه شب میخورند. هر انگور نمایانگر خوش شانسی برای یک ماه از سال آینده است. در شهرهای بزرگتر مانند بارسلون و مادرید، مردم در میدان های اصلی شهر جمع میشوند تا انگورها را با هم بخورند و دور بطری های کاوا بچرخند.

سال نو میلادی

کلمبیا

اگر امیدوارید در سال آینده زیاد سفر کنید، وقت آن است که چمدان خود را بردارید و دور بلوک های ساختمانتان در شب ۳۱ دسامبر بدوید. وقتی کلمبیایی‌ها کسی را می‌بینند که با چمدان‌هایش هجوم می‌آورد، اغلب برای آنها در برنامه‌های سفرشان آرزوی موفقیت می‌کنند. یکی دیگر از سنت های مورد علاقه سال نو در کلمبیا، داشتن مقداری پول نقد درست هنگام فرا رسیدن سال نو است. اگر به عدس اعتماد ندارید یا می‌خواهید مطمئن شوید که بودجه سفرتان تضمین شده است، می‌توانید هنگام فرا رسیدن سال جدید مقداری پول نقد در دستان خود نگه دارید.

اگر قبل از عید نوروز در خیابان ها قدم بزنید، فروشگاه های زیادی را خواهید دید که لباس زیر زرد روشن می فروشند. انتخاب این رنگ چشمک زن زیر لباستان در آخرین شب سال قرار است برای شما پولی به همراه داشته باشد. لباس زیر قرمز نیز بسیار رایج است، این برای کسانی است که در سال آینده به دنبال عشق هستند.

سال نو میلادی

دانمارک

در کپنهاگ، جاذبه اصلی سال نو در میدان شهرداری برگزار می شود. هزاران نفر از مردم کپنهاگ به سمت میدان می روند تا در سال نو با اقوامشان تماس بگیرند. همه چشمان خود را به ساعت برج شهرداری دوخته اند و هنگامی که عقربه های ساعت به نیمه شب می رسد، آتش بازی آسمان را روشن می کند. وقتی سال نو فرا می‌رسد، دانمارکی‌ها آماده می‌شوند تا برای سالی که گذشت، خداحافظی کنند، و اغلب این کار را با پوشیدن کلاه‌های احمقانه یا پیشگویی انجام می‌دهند.

وقتی ساعت ۶ عصر میشود، بسیاری از دانمارکی ها تلویزیون را روشن میکنند. این زمانی است که ملکه دانمارک سخنرانی سالانه سال نو خود را برای مردم دانمارک انجام می دهد. در این روز خاص، دانمارکی ها دوست دارند سر و صدای زیادی به پا کنند. ترقه، پاپر، آتش بازی، بوق گاو و بطری شامپاین می ترکد. این سنت از زمان‌هایی که کشاورزان فکر می‌کردند سر و صدا ارواح شیطانی را می‌ترساند سرچشمه می‌گیرد. دانمارکی ها دیگر از ارواح شیطانی نمی ترسند، اما همچنان سروصدای سال نو خود را دوست دارند.

سال نو میلادی

فنلاند

یکی از سنت های جالب فنلاندی ذوب قلع است. نعل اسب های حلبی مینیاتوری را در تابه ذوب میکنند و در یک سطل آب سرد میریزند. هنگامی که قلع به آب برخورد میکند، خنک میشود و فورا دوباره جامد میشود. سپس از شکل های تصادفی که به دست میایند، برای پیش بینی ثروت، سلامتی و یا شادی آینده یک فرد استفاده میشود. به طور معمول، ان دسته از افرادی که خوشگذرانی را تا ساعات اولیه صبح ادامه میدهند، سالاد سیب زمینی، سوسیس و یا غذاهای شور میخورند. یکی از میان‌وعده‌های محبوب Jansson’s Temptation است، یک کاسرول که از سیب‌زمینی، پیاز، اسپرت یا آنچوی، خرده نان و خامه درست میشود. بسیاری از فنلاندی ها دوست دارند روز اول سال نو میلادی را به اسکی و قدم زدن در پارک و یا جنگل بگذرانند.

سال نو میلادی

پاناما

در پاناما انگور شاه کلید موفقیت شما در یکسال است. وقتی به نیمه شب میرسید، باید برای هر ماه از سال یک انگور بخورید؛ یعنی دوازده انگور. یک انگور ترش می تواند به این معنی باشد که آن ماه بد شانس خواهید بود. در پاناما مردم معتقدند باید ارواح شیطانی باقیمانده از سال گذشته را پاک کنید. این به خوش شانسی اجازه میدهد که فضای تمیز را پر کند. همچنین معمول است که در نیمه شب پنجره ها و درها را باز بگذارید تا بدی ها بیرون بروند و خوب ها وارد شوند. اما مطمئن شوید که روز بعد جارو نکشید. شما نمی خواهید شانس خوب را از بین ببرید!

رنگ ها نقش مهمی در جمهوری دومینیکن در تعیین شانس سال آینده دارند. روشن کردن شمع ها در رنگ های خاص می تواند از رفاه و افکار مثبت استقبال کند. یک شمع سبز سلامتی را به ارمغان می آورد در حالی که شمع های زرد باعث موفقیت مالی می شود. شمع های آبی آرامش را در سال جدید تشویق می کنند و نارنجی برای شما خرد به ارمغان می آورد.

اسکاتلند

هوگمانای، همان روزی است که اسکاتلندی ها آنرا شب سال نو مینامند. منشا این روز به انقلاب زمستانی در میان وایکینگ ها با مهمانی های وحشیانه های آنان در اواخر دسامبر برمیگردد. یکی از بسیاری از فستیوال های آتش سوزی زمستانی منحصر به فرد در اسکاتلند، رژه Stonehaven Fireballs در آبردین شایر، منظره ای قدرتمند برای تماشا است. این یک رویداد رایگان Hogmanay است که مردم برای بیش از ۱۰۰ سال جشن میگیرند و همیشه جمعیت زیادی را به خود جذب می کند. به طور سنتی، این یک آیین پاکسازی برای سوزاندن هر گونه ارواح بد باقی مانده از سال قدیم بود تا سال جدید پاک و پاکیزه آغاز شود.

توده عظیمی از چوب به تدریج در مرکز شهر بیگار در هفته های پایانی سال برای آماده شدن برای جشن سال نو خود شهر جمع می شود و مردم مراسم Biggar Bonfire را انجام میدهند. داف تاون در اسپای ساید به پایتخت ویسکی مالت جهان معروف است. پس از مراسم Biggar Bonfire مردم در میدان جمع میشوند، جایی که در آن گیلاس های ویسکی و تکه های نان کوچک بین مردم تقسیم میشود.

سال نو میلادی

فیلیپین

فیلیپینی ها مانند بقیه افراد در هر کجای جهان، این رویداد را به عنوان یکی از ویژه ترین رویدادهای سال ثبت میکنند. در فیلیپین،‌ جشن سال نو مملو از سرگرمی ها و مراسمات عجیب و غریب است. برای شروع کل کشور به حالت جنگی درمیاید و صدای بمباران منور و فشفشه ها همه جا را پر میکند. برای قرن ها، فیلیپینی ها آداب و رسوم مختلفی را برای استقبال از سال آینده انجام می دهند. بسیاری این کار را با قلبی پر توقع انجام می دهند، خوش بینی را پرورش می دهند و مشتاقانه منتظر رفاه مورد انتظار هستند. برای فیلیپینی ها، پوشیدن هر چیزی گرد به معنای رفاه است. نقطه های پولکا مظهر پول و ثروت است.

کودکان تشویق می شوند تا زمانی که ساعت به ۱۲ می رسد تا آنجا که می توانند بپرند زیرا افراد مسن معتقدند که این کار به آنها کمک می کند تا قد بلندتر شوند. همچنین فیلیپینی ها بر این باورند که خوردن پنسیت (نودل بلند) در سال جدید به خوش شانسی کمک می کند و همچنین نشان دهنده سلامتی و عمر طولانی است. بسیاری از فیلیپینی ها اعتقاد دارند که ظرف های آب و برنج آنها در طول جشن سال نو پر است، زیرا این باعث می شود زندگی آنها در تمام طول سال مرفه شود.

سال نو میلادی

انگلستان

در انگلستان، سال نو از عصر ۳۱ دسامبر شروع میشود و تا ۱ ژانویه ادامه دارد. به طور سنتی، جشن های این روز به اندازه کریسمس طولانی نیست ، اما سال ۲۰۰۰ شاهد تغییرات بزرگی بود. به طور سنتی، در نیمه‌شب، مردم در پشتی را باز می‌کنند (تا سال قدیم بیرون بیاید) و از اولین مرد سیاه‌مو که دیده می‌شود می‌خواهند که نمک، زغال‌سنگ و نان را با خود از درب ورودی ببینند. این بدان معنی است که در سال بعد همه افراد خانه به اندازه کافی برای خوردن (نان)، پول کافی (نمک) و به اندازه کافی گرم (زغال سنگ) خواهند داشت.

سال نو میلادی

آلمان

جشن های سال نو در آلمان معمولا یک هفته طول می کشد. در شب سال نو رسم بر این است که مردم برای استقبال از سال نو تا نیمه شب بیدار می مانند و ورق بازی می کنند. ۱۵ دقیقه قبل از عید اغلب دور هم می نشینند، وقتی در سال نو ساعت ۱۲ را نشان می دهد، همه از روی صندلی می پرند و جسم سنگینی را پشت سر می اندازند که انگار همه سختی ها و مشکلات را دور می اندازند تا وارد سال جدید شوند. سپس تمام خانواده یکدیگر را در آغوش می گیرند و برای یکدیگر آرزوی خوبی برای سال جدید می کنند.

در خیابان ها، کودکان در گروه های موسیقی با سازدهنی و آکاردئون دور هم جمع می شوند و فضایی سرزنده ایجاد می کنند. آلمان کشوری توسعه یافته است و آلمانی ها به صرفه جویی معروف هستند و معتقدند که گذاشتن بخشی از غذاها در وعده های غذایی سال نو تا بعد از نیمه شب اشکالی ندارد. این بدان معنی است که در سال آینده غذا هرگز تمام نمی شود. علاوه بر این، مردم یک ماهی کپور را نیز در انبار می‌گذارند، زیرا اعتقاد بر این است که این ماهی باعث رفاه می‌شود.

علاوه بر این، یک چیز جالب در آلمان وجود دارد، یعنی مردم می گذارند یک قطره فلز مذاب در آب سرد بیفتد و بر اساس شکل آن حدس می زنند در سال جدید چه اتفاقی می افتد. اگر قلب باشد یا انگشتر، خبر خوبی برای ازدواج خواهد بود. اگر کشتی باشد باید دور بروند و اگر خوک باشد از غذای لذیذ لذت می برند.

سال نو میلادی

فرانسه

شب سال نو تقریباً همیشه با ضیافتی از غذاهای غنی جشن گرفته می شود.

برخی از افراد دوست دارند جشن سال نو خود را در محیطی آرام در خانه با خانواده و دوستان نزدیک برگزار کنند. دیگران دوست دارند با گانگ‌بازی بروند و مانند سال ۱۹۹۹ با مهمانی‌های عجیب، موسیقی و رقص جشن بگیرند. مردم اغلب برای شب سال نو لباس می پوشند، اما اگر شما این کار را نکنید، این کار اشتباهی نیست. اگرچه غذاهایی که در هر جشن سال نو سرو می شود متفاوت است، اما غذاهایی وجود دارند که رایج تر از سایرین هستند و ممکن است به عنوان غذاهای اصلی برای شب سال نو در فرانسه در نظر گرفته شوند، مانند فوی گراس، صدف، سخت پوستان، ماهی آزاد دودی، اسکارگو و شاید حتی خاویار، اگر میزبان هستید، بودجه لازم برای آن را باید داشته باشید.

سال نو میلادی

منبع: wikipedia.org

۲.۷ از ۵ - ( ۳ امتیاز )
نوشته ایجاد شد 16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا
×