ساعت های سولار (شارژ با نور خورشید) چگونه عمل می کنند؟

شاید تا به حال درباره ساعت های سولار شنیده باشید. امروزه که به کارایی و پایداری اهمیت زیادی داده می شود، شاید بهتر باشد از برخی از تکنولوژی ها مثل ساعت های سولار یا ساعت های خورشیدی بیشتر استفاده کنیم. در این مقاله می خواهیم درباره ساعت سولار بیشتر بدانیم و شما را با این ساعت ها  و نحوه عملکردشان آشنا کنیم.

ساعت سولار چیست و چگونه کار می کند؟

ساعت سولار، ساعتی است که با تبدیل انرژی نور به انرژی الکترونیکی کار می کند. انرژی نوری دریافت شده توسط یک سلول خورشیدی به انرژی الکترونیکی تبدیل می شود. انرژی در باتری قابل شارژ ذخیره می شود تا هنگام پوشاندن (توسط آستین بلند) یا در طول شب، انرژی خود را تأمین کند. و به این صورت ساعت کار می کند. برخلاف ساعت هایی که با باتری کار می کنند، ساعت های سولار با محیط زیست سازگار هستند و می توان برای مدت زمان طولانی از آنها استفاده کرد. اگر می خواهید در مورد دیگر اصطلاحات ساعت مچی بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید.

در دهه ۱۹۹۰، سیتیزن فروش ساعت های خورشیدی را تحت مجموعه اکو درایو آغاز کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره ساعت های اکودرایو روی اکودرایو چیست کلیک کنید.  از زمان معرفی، ساعت های خورشیدی از نظر کارایی و ظرفیت بسیار پیشرفت کرده اند. امروزه ساعتهای مجهز به انرژی خورشیدی بخش عمده ای از ساعتهای بسیاری از ساعت سازان از جمله سیتیزن، کاسیو،سیکو اورینت و… است. با این حال، ساعت های سیکو و سیتیزن سهم زیادی از بازار را در اختیار دارند و در تکنولوژی خورشیدی خود رقابت می کنند.

مزایای ساعت سولار

ساعت های سولار مزیت های زیادی دارند که باعث محبوبیت و فروش زیاد آنها در دنیا شده است. در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

از طریق هر منبع نوری قابل شارژ است!

برخی ممکن است فکر کنند که ساعت های خورشیدی فقط با قرار گرفتن در معرض نور خورشید شارژ می شوند. این یک تصور غلط است. ساعت خورشیدی را می توان با هر منبع نوری، چه در فضای باز و چه در محیط داخلی شارژ کرد. بنابراین به غیر از خورشید، می توانید یک ساعت خورشیدی را در معرض لامپ های مهتابی قرار دهید تا سلول های خورشیدی زیر صفحه را شارژ کنید.

 

شارژ آسان

شما می توانید ساعت خورشیدی را به راحتی شارژ کنید. ساعت های خورشیدی برای تبدیل نور طبیعی و مصنوعی به انرژی طراحی شده اند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که ساعت را در معرض هر منبع نوری قرار دهید تا شارژ شدن  آن شروع شود. می توان گفت ساعت خورشیدی همیشه در حال شارژ است (مگر اینکه در تاریکی کامل باشد).

 

نیاز به تنظیم و نگهداری کم

برای روشن نگه داشتن ساعت خورشیدی نیاز به تلاش زیادی نیست. برخلاف ساعت های مکانیکی کوکی (که باید بطورکوک شوند) یا ساعت های اتوماتیک (که نیاز به حرکت دست دارند)، ساعت های مجهز به شارژ خورشیدی فقط برای عملکرد به نور احتیاج دارند. تا زمانی که در معرض نور باشند زمان را نشان می دهند.

ذخیره شارژ طولانی

میزان ذخیره شارژ ممکن است بسته به برند یا مدل ساعت متفاوت باشد. اما به عنوان مثال، یک ساعت خورشیدی اکودرایو سیتیزن قادر است تا ۶ ماه شارژ را ذخیره کند. این بدان معناست که حتی اگر آن را در معرض نور قرار ندهید یا آن را در تاریکی کامل نگهداری کنید، تا شش ماه کار خواهد کرد.

سازگاری با محیط زیست

ساعت های خورشیدی نیاز به تعویض باتری را کاهش می دهند. جدا از صرفه جویی در هزینه، شما همچنین با کاهش استفاده از باتری های یکبار مصرف به حفظ محیط زیست کمک می کنید. باتری های قدیمی که دور انداخته می شوند، محیط زیست را آلوده می کنند. انتخاب ساعت مجهز به تکنولوژی شارژ خورشیدی یا ساعت سولار به معنی تولید کمتر زباله است.

علاوه بر این ها باید گفت هرچند ساعت های سولار گرانتر از ساعت های کوارتز هستند اما به دلیل فناوری ساعت های خورشیدی، قابل درک است که چرا قیمت این ساعت ها قدری از ساعتهای کوارتز معمولی بالاتر است. کمی هزینه بیشتر برای این نوع ساعت ها قابل توجیه است زیرا تا حدودا ۱۰  سال آینده مجبور نیستید باتری ساعتتان را تعویض کنید.


برای مشاهده و خرید ساعت سولار کلیک کنید


بزرگترین برند های ساعت سولار

از بین برند هایی که ساعت های سولار تولید می کنند، سیتیزن و سیکو دو مورد از بهترین و برجسته ترین ها هستند. در حقیقت، سیتیزن در حوزه ساعت های خورشیدی پیشگام است، زیرا اولین ساعت را در سال ۱۹۷۶ با تکنولوژی اکو درایو خود اختراع کرده است. سیکو سولار نیز در رقابت با اکو درایو است. هر دو سری اکو درایو و سیکو سولار ساعتهای مجهز به تکنولوژی  شارژ خورشیدی را ارائه می دهند. برخی شباهت ها را حتی می توان در ساعت های آنها نیز یافت. با این وجود، هر یک از این دو برند ساعت، برخی از ویژگی های متمایز خود را دارند.
یکی دیگر از برند های ساعت که در ساعت های مجهز به تکنولوژی سولار بسیار خوب عمل کرده است، کاسیو است. این برند چندین ساعت سولار عالی در کالکشن جی شاک و پروترک خود دارد.

 

نتیجه

همان طور که درباره ساعت سولار خواندید، دانستید مزایای داشتن یک ساعت سولار زیاد است. ساعت های خورشیدی ساعت هایی قابل اطمینان و سازگار با محیط زیست هستند. تکنولوژی سولار در ساعت واقعا فوق العاده است و انتظار می رود هرچه زمان می گذرد پیشرفت کند.

 

مقاله های مرتبط:

اکو درایو چیست؟

معرفی برند سیکو 

معرفی برند سیتیزن

 

 

۴.۸ از ۵ - ( ۵ امتیاز )
نوشته ایجاد شد 71

یک دیدگاه در “ساعت های سولار (شارژ با نور خورشید) چگونه عمل می کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا
×